Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Ett drömuppdrag”

Publicerad: 18 Mars 2011, 10:42

Aftonbladet har valt reklambyrån Åkestam Holst som ny huvudbyrå. Därmed bryter man med Naked, Svensson och Klirr.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamSvenssonÅkestam HolstAftonbladetKlirrNaked

Foto: Björn Elgstrand.

Aftonbladet har haft en rad byråer – men nu tar mediehuset ett samlat grepp om reklamen och anlitar byrån Åkestam Holst. Det första resultatet av samarbetet ska synas i sommar.  

– Det är förstås ett drömuppdrag, ett levande och dynamiskt varumärke som innebär stora möjligheter, men också utmaningar. Aftonbladet lever i en multikanalvärld och inte minst de digitala plattformarna ligger i absolut framkant. Plus i kanten också för en väl genomförd upphandlingsprocess med tydliga steg och klara besked, säger Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst, i ett pressmeddelande.

– En viktig faktor i upphandlingen har varit att vår samarbetspartner måste ha djup insikt i mediabranschens strukturomvandling och hur det påverkar vår marknadskommunikation. Här upplever vi att Åkestam Holst är mycket väl insatta i problematiken, säger Mikael Färjsjö i ett pressmeddelande.

Fem byrårer deltog i Aftonbladets upphandlingsprocess som genomförts av byråvalsrådgivaren Max Apéria på Sveriges Annonsörer.

– Vi har haft flera olika reklambyråer, bland annat Naked, men nu tänker  vi använda oss av en huvudbyrå. Tanken är att kraftsamla och fokusera  på kommunikation, säger Mikael Färjsjö till Resume.se.

Så ni bryter samarbetet med de andra byråerna i och med detta?
– Om det blir något litet jobb i framtiden kan inte jag svara på.

Malin Carlehäll

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.