Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

"Ett fall av pressens nyhetstorka"

Publicerad: 7 Januari 2011, 13:08

”Reklamen för läkemedel är alldeles för oseriös”, menar Ann-Charlotte Marteus, Expressens ledarskribent och vill skrota Ipren-mannen. ”Ett fall av nyhetstorka”, menar Lotta Mårlind på Garbergs, reklambyrån som står bakom reklam, som slår ifrån sig kritiken.


Ämnen i artikeln:

IprenGarbergsExpressenLotta Mårlind

I dagens Expressen går Ann-Charlotte Marteus, ledarskribent på tidningen, hårt åt läkemedelsbranschens reklam, och i synnerhet Ipren-mannen som hon menar är oseriös.

”Det är dags att rensa bort ogräset i buskisträsket!” menar hon och vill låta pensionera Ipren-mannen.

”I tisdagens SvD klagade professor Björn Beerman på Läkemedelsverket över att ’potentiellt farliga och biologiskt aktiva läkemedel nu marknadsförs som skojprodukter’. Det stämmer. Och det är egentligen otroligt att Iprenmannen har fått spexa runt i tv-rutan i decennier. Kanske beror det på att Apoteket betraktades som en überseriös syster till Systembolaget; monopolet i sig signalerade att läkemedel var något man måste vara varsam med. Och då var plojpillerreklamen ett mindre bekymmer.”

Istället efterfrågar hon någon form av varningstexter eller en hårdare reglering av läkemedelsreklamen, och menar att avregleringen som sagt är den stora boven som lett till buskisreklam.

”Buskis är dock inte det enda reklamtricket. Alvedon har, i en reklam där målgruppen är kvinnor, lanserat en liten förpackning med en design som för tankarna till alla flickors älsklingsaccessoar: handväskan. Medicin som modedetalj - fullkomligt oseriöst, skriver Ann-Charlotte Marteus.

I ett mejl till Resume.se svarar Lotta Mårlind, cd på Garbergs på kritiken. Hon menar att det är en debatt som blossar upp med jämna mellanrum.

– Om problemet är så stort som dom vill påskina får man väl helt enkelt förbjuda läkemedelsreklam. TV:s reklamformat 30/45 sekunders spottar är ju allt annat än lämpat för att hinna med djuplodande information, säger hon och fortsätter:

– USA:s läkemedels- reklam på TV är ju ett lysande exempel på att det inte funkar med massor av information på en reklamfilm, påhängd i slutet av spotten.

Hon försvarar inslaget av underhållning eftersom folk då lättare tar till sig informationen.

– Iprens texter har varit en variant av bipacks texten, ren information framfört på ett underhållande sätt. Jag har dessutom svårt att tro att svenska folket vid det här laget inte vet hur en vanlig värktablett fungerar.

Lotta Mårlind poängterar att man kan rådfråga expertis eller läsa på förpackningen om man är osäker.

– Jag tycker det är bra att man utvecklar förpackningarna för att lättare kunna ha dom i handväskan eller fickan, ingen människa äter väl mer värktabletter för det. Det är väl bara lite bättre för mig som konsument. Tycker hela diskussionen känns som ett fall av nyhetstorka och bristande förtroende av människors intelligens och sunda förnuft.

Tero Marjamäki


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.