Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ett guld och tre silver i Promo & Activation

Publicerad: 21 juni 2010, 19:55

Svenska juryrepresentanten i Promo & Activation, Rickard Villard från Lowe Brindfors, öser lovord över Ester: - Ester är en liten byrå och det är mycket välförtjänt att man når sådana framgångar med sin kampanj kring numrerade kondomer.


Idag stod det klart att lilla Ester vinner ett guldlejon i världens största reklamtävling inom kategorin Promo & Activation. Priset rör Esters kampanj åt Lafa kring kondomer. Man skickade hundratusen kondomer, varav 100 till kändisar, och sedan bad man fokk att gå in på kampanjsajten och berätta om kondomernas öde.

För Rickard Villard är valet av Ester logiskt:

- Kondomer är något universellt och det var verkligen ett bidrag folk gillade. Så det fanns inga som helst frågetecken kring om Ester skulle få ett Guldlejon eller ej, säger Rickard Villard.

En tydlig trend inom Promo & Activation är att det är mer verkstad än snack. Det vill säga ytterst handlar det om att genomföra kampanjer som verkligen engagerar mottagaren:

- Idag räcker det inte med att göra bara en "vanlig" reklamdramatisering, utan folk måste verkligen börja agera för att kampanjen ska ses som framgångsrik. Här har svenska byråer varit framgångsrika, säger Rickard Villard .

Förutom Guldlejon vinner Ester även ett Silverlejon för sin kondomkampanj. Rickard Villard menar att Ester, precis som exempelvis DraftFCB gjort åt Radiotjänst, lyckats vända budskapet och göra användningen av kondomer till något positivt:

- Man talar ofta om risker och liknande vad gäller kondomer. Här blev budskapet något helt annat, säger Rickard Villard.

Utöver detta vinner Farfar ett Silverlejon för World´s biggest signpost åt Nokia. Åkestam & Holst vinner ett Bronslejon för sin kampanj Sleepless at Playground åt Playdoor Outdoor Equipment.

Hans egna byrå Lowe Brindfors lämnade in sju bidrag, men gick lottlösa.

Precis som i PR-kategorin vann amerikanska TBWA/CHIAT/DAY LA Grand Prix-lejon åt Gatorade kring sin Replay-kampanj, det vill säga gamla amerikanska fotbollsspelare från highschool spelar matcher då man har hunnit hamna över 30-strecket:

- Det är många bidrag som inte platsar. Så Promo & Activation är en lite bortglömd kategori. Men Gatorade-filmen om gamla bortglömda hjältar ger en gåshud så den är väl värd ett Grand Prix inom kategorin, säger Rickard Villard.

Resumé har inte lyckats nå Esters vd, Roger Kempe, för en kommentar kring framgångarna.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.