Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Ett hån mot alla med utländskt klingande namn”

Publicerad: 21 oktober 2013, 12:13

Mohamed El Abed

Foto: Pressbild

Rättviseförmedlingens Mohamed El Abed är provocerad över namnbytarna i reklambranschen. Han skulle själv aldrig byta namn eftersom han anser att det bibehåller maktförhållandena: – De som byter till ett svenskt namn anpassar sig till en rådande struktur, säger han.


Mohamed El Abed sitter i styrelsen för Rättviseförmedlingen och driver podcasten "Klassresan" på Nöjesguiden. Han tycker att Walter Naeslunds, Daniel Vaccinos och Rasmus Kegers namnbyten som Resumé skrev om fredags sätter fingret på att reklambranschen befinner sig i en bubbla:

– Jag tycker det är problematiskt och jag blev provocerad. Det här är ett hån mot alla med utländskt klingande namn som inte ens får komma på intervju, säger han till Resumé och fortsätter:

– Jag skulle själv aldrig byta namn från Mohamed eftersom jag tycker att det är ett hån, men det finns många exempel på personer med utländsk bakgrund som bytt namn. Jag kan inte ställa ett så stort ansvar på dem. Problemet är att de anpassar sig inför en rådande struktur när de tar ett svenskt namn och bibehåller maktförhållandena.

Mohamed El Abed är kritisk mot den reklam som produceras i Sverige:

– Reklambranschen ska förmedla en bild av samhället. Men ofta blir det en reproduktion av stereotyper. Se på Comviq-filmen. Här görs kioskägaren till en skön gubbe, men i min värld kan det lika gärna vara en person som är utbildad till civilingenjör och inte alls vill stå i en kiosk.

Hur dåliga anser du att reklambranschen är på att arbeta med mångfald?
– Det är bara att se dig omkring. Det är en homogen grupp av människor som jobbar i branschen och det är problematiskt att frågan aldrig tas upp.

Hur tror du att branschens självbild ser ut i frågan?
– Jag tror inte att man reflekterar över det. Inställningen är att man driver ett privat företag och gör som man vill.

Vad kan branschens makthavare göra för att skapa förändring?
– Börja prata om frågan. Det gör man inte i dag, varken skolorna eller byråerna. Det är väldigt sällan man ser att frågan lyfts.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.