Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ett peppande vykort på Facebook

Publicerad: 15 mars 2012, 10:58

SCP:s kampanj ”Jag bryr mig”

Facebook blir åter plattform för en kampanj, den smidiga spridningen via sociala medier är lätt att använda. Reklambyrån SCP Göteborg lanserade i morse kampanjen ”Jag bryr mig” som ska få fler kvinnor att undersöka sig för livmoderhalscancer.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook och virtuella vykort fungerar som kanalval då reklambyrån SCP Göteborg har tagit fram en kampanj tillsammans med VGR (Västra götalandsregionen) för Angereds Närsjukhus. Kampanjen går ut på att få fler kvinnor att gå på cellprovtagning och undersöka sig för livmoderhalscancer.

Kampanjen ”Jag bryr mig” lanserades på Facebook i morse, den går ut på att man kan skicka virtuella vykort till sina Facebook-vänner som uppmanar dem att gå på cellprovtagning och undersöka sig. Enligt Russell Clark, Interactive Producer på SCP har redan ett flertal vykort skickats mellan vänner på Facebook.

Initivitivet kommer från nordöstra Göteborg där deltagandet för cellprovtagning är bland de lägsta i Sverige, i vissa stadsdelar handlar det om ett deltagande på så lite som 58 procent.

Angereds Närsjukhus har tidigare jobbat med kampanjen ”Ta med en vän” och ”Jag bryr mig” blir ett ytterligare steg på samma bana.

– Att använda Facebook som plattform kändes självklart, och vår vykortsfunktion tillåter den som skickar kortet att välja sitt favoritfoto på mottagaren tillsammans med ett personligt meddelande, säger Russell Clark, SCP.

– Det är ibland enklare att peppa en vän att gå, än att själv ta steget till provtagningen, säger Emerentia Leifsdotter Lund, copywriter på SCP.

Se kampanjen här.

Erika Siljendal

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.