Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ett (ve)modigt steg

Publicerad: 2 februari 2011, 15:28

Nyheten att Martin Gumpert lämnar Garbergs efter 24 år slog ner som en bomb i veckan. – Jag måste ut på tunnare is och utsätta mig lite, säger han och säljer sin del i byrån för att bli varu­märkesrådgivare i det egna bolaget Cellotone.


Ämnen i artikeln:

Martin GumpertGarbergs

truetrue2020-02-01T16:28

Martin Gumpert är den enda av Garbergs grundare som är kvar på byrån i dag och han har satt stor prägel på byrån. Inte så kons­tigt att nyheten att han säljer och slutar kom som en överraskning på byrån i måndags.

Beslutet har vuxit fram under hösten och Martin Gumpert, 52, betonar att det inte handlar om att trappa ner – tvärtom:
– Jag vill fortsätta med det jag håller på med, men till 100 procent och fullt ut, säger han i en exklusiv intervju om beslutet till Resumé.

Martin Gumpert började sin bana som copywriter men har de senaste åren haft ­titeln strateg. Det speglar hans ­yrkesutveckling.
– Jag har kommit allt närmare mina kunders chefer. Och jag tycker att det är oerhört spännande. Men då hamnar du lite i periferin i den egna verksamheten. Du måste hålla en viss distans, säger han.

Den utvecklingen har gått så långt att han ibland har känt en lojalitetskonflikt mellan kunden och den egna byrån, Garbergs. Samtidigt är uppdragen så spännande:
– Jag vill ta det här steget fullt ut. Man blir trovärdigare om man inte har en stor byrå som vill ha produktion i ryggen. Nu blir jag en fri råd­givare, säger han.

I samma veva säljer och lämnar även projektledaren och delägaren Peter Westling. Deras delar i byrån köps av övriga delägare Petter Ödéen, Joakim Landin och ­Johan van der Schoot enligt ett ­aktieägaravtal reglerat sedan länge. Vad hans femtedel av Garbergs ger i pengar är inget som Martin Gumpert vill säga:
– Jag klarar mig tills jag kan börja fakturera, ler han.

Det lär dock inte dröja särskilt länge. Martin Gumpert har redan nu en handfull kunder. Tre av dem är Garbergskunder.
– Det finns ett ofantligt stort behov i gränslandet ­affärsutveckling och varumärkesfrågor. Och jag har verkligen blivit duktig på det. Nu har jag något som kan sätta fart på stora slumrande värden i företag.

Enligt honom ligger stor jungfrulig mark att utvinna hos riskkapitalbolag som satsar på varumärkesinvesteringar.
– Kunskapen om varumär­ken i företags styrelser är väldigt, väldigt låg. Då reagerar de på två sätt. Antingen outsourcar de frågan. Eller så trycker de ner den. Mitt jobb blir att insourca mig själv till företag och hjälpa dem att driva varumärket inifrån.

Att frågan behandlas så styvmoderligt på företag beror på den mänskligaste av drifter: rädsla för att tappa kontrollen.
– Ett varumärke är alltid delägt av kunderna. Då har man inte full kontroll.

Men ansvaret att aktivt styra­ varumärket ökar med medietrenden: allt mindre köpta medier och alltmer förtjänad.

Din nya roll är den alla reklambyråer av rang i dag säger sig sträva efter. Hur gör man för att komma dit?
– Det krävs att man verkligen förstår kundens affärsmodell, att man blir kanal­oberoende och att man har förmågan att förpacka det runda fyrkantigt och det fyrkantiga runt.

Hur känns det att lämna Garbergs?
– Otroligt vemodigt. Men jag är stolt över Garbergs som både mår och går bra. För egen del är jag lite rädd, lite förvirrad, men extremt glad och förväntansfull. Jag känner mig modig.

Martin Gumpert

Civilekonom från Handels. Efter tre år som marknads­chef för tvättmedel på Unilever började han som copywriter på Gillberg & Co 1985.

År 1987 köpte han, Göran Garberg, i dag strategikonsult på Corporate Mission, och Nils Tunebjer, i dag vd BAS Brand Identity, ut övriga del­ägare och startade Garbergs.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Martin GumpertGarbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.