Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”EU har en dold protektionistisk agenda”

Publicerad: 7 Februari 2011, 10:51

EU planerar att införa obligatorisk ursprungsmärkning på produkter utanför unionen. Kritikerna menar att regeländringen är protektionistisk och gör det krångligare för konsumenten.


Ämnen i artikeln:

Maria Rankka

Maria Rankka.

– Det finns en dold protektionistisk agenda. Förslaget skyddar europeisk produktion, säger Maria Rankka vd på Stockholms Handelskammare.

Om de nya bestämmelserna införs måste ursprungsland ”Made in” utmärkas på en rad produkter. Kravet gäller inte för varor från Turkiet, Norge, Liechtenstein eller Island. En av anledningarna till att vissa vill införa nya markningsregler är den växande konkurrensen från Asien.

– Vi är emot förslaget principiellt eftersom det strider mot frihandel. Det här gör det krångligare för företagen och i förlängningen blir det en ökad konstnad för konsumenterna, säger Maria Rankka.

Flera regeringar, däribland Sverige, är emot det nya lagförslaget. Handelskammaren har i likhet med sina europeiska systerorganisationer uppvaktat handelsministern. Ewa Björling meddelar i ett svar till organisationerna att EU kan få problem med WTO-regler, att handelspartner kan uppleva att EU bygger muror och att produktionskedjan kan göra märkningen missvisande för konsumenten.

Maria Rankka poängterar att dagens globaliserade marknad, där designen görs i ett land, marknadsföringen i ett annat och produktionen i ett tredje gör det svårt att avgöra var ett plagg egentlign kommer ifrån.

Förespråkarna för lagändringen menar att ursprungsmärkningen ger nyttig information till konsumenten. Maria Rankka är skeptisk.

– Det är hedervärda syften. Men det är svårt att avgöra vilket ursprungsland produkten har. Företagen utanför EU drabbas och det finns en EU-nationalistisk tanke bakom förslaget, säger Maria Rankka.

– Bland de viktigaste funktionerna EU har är att minska regelbördan för företagen. Det här är en tydlig påreglering. Vi hävdar att ursprungsmärkning ska vara frivillig, berättar Maria Rankka.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Maria Rankka

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.