Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

EU-kommissionen godkänner Publicis-Omnicom

Publicerad: 10 Januari 2014, 08:02

Maurice Levy (t.v) chef Publicis, John Wren, chef Omnicom.

Publicis Groupe och Omnicom Group vill gå samman och bilda världens största kommunikationsgrupp. Bolagen har nu tagit ett viktigt steg på vägen genom att EU-kommissionen har godkänt affären.


Ämnen i artikeln:

EU-kommissionenMaurice LevyOmnicomPublicis

EU-kommissionens motivering till beslutet lyder:

”Den sammanslagna  enheten skulle bli tillräckligt begränsad genom flera konkurrenter,  såsom internationella reklamgrupper som WPP, Dentsu-Aegis, IPG och Havas  – kapabla att bemöta mer komplexa krav på stora annonsörer som har  global räckvidd.”

EU-kommissionen menar också att om sammanslagna  Publicis-Omnicom skulle öka eller sänka kvaliteten på sina tjänster  skulle kunderna ha möjlighet att byta till flera konkurrerande byråer,  enligt Adage.

Tidningen rapporterar även att Publicis-Omnicom räknar  med att placera sitt huvudkontor inom just EU, närmare bestämt i  Holland.

Det vill säga under förutsättning att affären går som planerat och genomförs under det andra kvartalet i år.

De  båda grupperna vill förlägga huvudkontoret i just Holland dels för  landets ”neutralitet, dels för att Holland har förmånliga skatteregler.
Publicis-Omnicom inväntar fortfarande svaret från bland annat kinesiska konkurrensmyndigheten.

Publicis-gruppens  ordförande, Maurice Levy, meddelade att han räknar att få ett positivt  besked från Kina i mitten av januari, från Columbia i slutet av januari  och övriga regioner allteftersom.

Maurice Levy räknar kallt med att  Frankrike, där just Publicis är en stor aktör, inte sätter några käppar i  hjulet.

Länder som Kanada, Indien, Turkiet, Sydafrika och Sydkorea har redan godkänt sammanslagningen, enligt Adage.

Adage  konstaterar att EU-kommissionen fattade sitt beslut relativt snabbt med  tanke på dokumenten skickades in i mitten av december.

EU-kommissionens  chef Dominic Lyle har förklarat att chefer från både grupperna fört  samtal med EU flera månader innan dokumenten lämnades in för att  försäkra sig om de innehöll allt som krävs för att processen ska kunna  genomföras snabbt, enligt Adage.

De amerikanska konkurrensmyndigheterna godkände affären i november.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.