Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Eurosport väljer Grey för hela Europa

Publicerad: 26 mars 2008, 12:42

Eurosport har valt Grey som reklambyrå för hela Europa. Bolaget har även klart med ny mediebyrå: BJK&E.
–  På pan-europeisk nivå har Eurosport inte haft någon byrå på väldigt länge, säger  kommunikationschefen Ulrika Sterner.
I Sverige fortsätter det lokala samarbetet med Grey Sthlm och Carat.


I Sverige fortsätter det lokala samarbetet med Grey Sthlm och Carat.

Det nya europeiska kontot innebär att WPP-ägda Grey kommer att sköta den globala, centrala kommunikationen via Grey Paris och Grey London. Byrån har satt ihop en ny europeisk annonsmall och en payoff för Eurosports grupp av varumärken. Konceptet ska användas i heleuropeiska kampanjer i samband med de Eurosports stora evenemang i år, som Franska Öppna Mästerskapen i tennis, fotbolls-EM, Tour de france, OS och US Open.

– Målet är att förstärka kommunikationen gentemot konsumenterna. Tidigare har det varit mycket B2B. Nu vill vi komma närmare slutanvändarna, tittarna, säger Ulrika Sterner.

De europeiska kampanjerna kommer dock inte att gå i lokala medier i Sverige.

– Här kommer det bara att synas i pan-europeiska medier, säger Ulrika Sterner.

Mediebyrå på europeisk nivå blir BJK&E, som också ägs av WPP.

Vad innebär allt detta för den svenska marknaden?
– Det innebär inte så mycket initialt. Vi jobbar med Grey Sthlm sedan tidigare och vi är glada att det här landar i samma sfär. Det gör att det blir en kortare startsträcka när vi ska dra igång kampanjer.

Eurosport i Sverige inledde samarbetet med Grey Sthlm inför lanseringen av eurosport.se. Samarbetet med mediebyrån Carat i Sverige kommer att fortsätta som vanligt.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.