Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Eventguld till en robot

Publicerad: 17 april 2012, 15:36

Ariel Fashion Shoot har hyllats rejält runt om i världen. Nu vinner kampanjen också ett guldägg – i event. Silverägget går till Åkestam Holst och den mångfaldigt prisbelönade kunden Pause Ljud&bild.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2012

Att tillverka en avancerad robot vars uppgift är att spruta ned kläder med smuts, och sedan ställa den mitt på Centralstationen i Stockholm? Ja, det var precis vad Saatchi & Saatchi gjorde för P&G Nordic och deras tvättmedel Ariel.  Roboten var kopplad till Facebook där användarna, genom att gilla Ariels sida, kunde styra den och pricka de förbipasserande kläderna med sörja. Sidan blev så populär att det till och med bildades en digital kö bara för att få vara med och tävla.  

"Genom att kombinera analogt och digitalt, skapar årets vinnare ett event som utspelar sig på Sveriges två största mötesplatser - samtidigt. Resultatet är fläckfritt genomfört och ett rent nöje - både för de som deltar och för oss som tittar på" skriver juryn i sin motivering.

Silverägget i eventkategorin går till "The Heist" som Åkestam Holst gjorde för Pause Ljud&bild.

Juryn består av:  Christina Knight, cd Ingo (kategoriordförande) Jonas Åhlén, ad Droga5 Tove Langseth, ad DDB Stockholm Petter Ödeen, cd Garbergs Lina Thomsgård, grundare Rättviseförmedlingen och verksam på Forsman & Bodenfors David Orlic, cd Volontaire Caroline Jungsand, Creative Director och partner Prime Olle Nyström, kreativ chef Rewir och exekutiv producent inom affärsområdet aktivering Ola von Bahr, ad Storåkers McCann Niclas Carlsson, Executive creative director, Lowe Brindfors

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2012

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.