Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 12 december 2013, 14:22
Petter Hanberger.
Foto: Elin Larsson.
Petter Hanberger inledde karriären på Åkestam och Holst och fick chansen att börja jobba på Alex Boguskys COMMON i USA. Han är sedan en tid tillbaka aktuell med ett helt nytt projekt – MinFarm. Upplägget går ut på att koppla samman lokala bönder med konsumenter via nätet och på så sätt slopa mellanhänder.
Ämnen i artikeln:
Alex BoguskyPetter Hanberger gick ut Beckmans 2011 och hade dessförinnan hunnit jobba två år på Åkestam Holst ad-assistent åt framförallt Andreas Ullenius, som idag är cd på ÅkestamHolst.
Petter Hanbers exjobb Förlagsbyrån gick ut på starta upp en byrå i Norsjö, som ligger i Västerbottens inland. Det vill säga en plats långt ifrån centrum av den kreativa industrin.
Petter Hanberger fick därefter möjlighet att bli en del av Alex Boguskys ”FearLess”-team på COMMON i Boulder, Colorado. Han jobbade dock bara där under en kort sejour.
– Där nånstans ökade mitt intresse för att försöka börja se ”reklamidéer” som mer långsiktiga affärsidéer så jag halkade allt längre in i startup-världen, säger Petter Hanberger.
Han uppger att han först misslyckades med en startup innan han träffade Stephen Lynam som precis hade grundat det Umeåbaserade startup-bolaget Minfarm.se.
Affärsidén går ut på att koppla samman lokala bönder med konsumenter med hjälp av nätet. Tjänsten erbjuder information om olika gårdar och deras varor.
Konsumenten kan handplocka vilka varor man vill satsa på och låta allt gå via en enda beställning.
Bolaget har genomfört en lansering av en betaltjänst i år och lanserar i full skala i Västerbotten och Jämtland under nästa år.
– Många bönder har ju redan gårdsförsäljning, men det finns ju många konsumenter som formligen skriker efter närproducerade varor, säger Petter Hanberger.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Alex Bogusky