Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Examensarbete protest mot döda kvinnor i reklamen

Publicerad: 20 Maj 2013, 09:09

Med sitt examensarbete för Beckmans, "Stop Female Death In Advertising", vill Lisa Hågeby säta fokus på kvinnorollen i modern reklam.


Ämnen i artikeln:

Beckmans Designskola

Lisa Hågebys examensarbete från Beckmans Designhögskola handlar om passivisering av kvinnorollen i en kommersiell kontext. Med hjälp av facebook och den virtuella protestlistan stopfemaledeathinadvertising.com  där besökare kan bidra med bilder, lyfter hon fram den mest extrema passiviseringen bilder som anspelar döda kvinnor.

– Många av dessa bilder är hommager, parafraser eller refererar till konstverk men det är just när man använder dem i kommersiella syften som det kan skapa problem, säger Lisa Hågeby. Som kommunikatör och skapare av kommersiella bilder har man stor makt. Det vore fantastiskt om denna makt användes till att ifrågasätta stereotyper och konventioner i stället för att bidra till dem. Det finns mycket originellare, intressantare och mer spännande sätt att porträttera kvinnor på!

Hela projektet finns på slututställningen som öppnar den 22 maj på Beckmans Designhögskola, Brahegatan 10 i Stockholm.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Beckmans Designskola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.