Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Expediter har slutat säga hej”

Publicerad: 24 Januari 2012, 13:46

Expediter har slutat säga "hej". Färre än varannan kund bemöts med en hälsning. Akademibokhandeln är sämst i test, skriver Dagens Industri idag.


Ämnen i artikeln:

Akademibokhandeln

Företaget Daymaker som mäter kundupplevelser i butiker, per telefon och via internet har sedan 2009 analyserat kundupplevelser samt servicenivån ute i butiker.

Detta med hjälp a så kallade "mystery shoppers"- anonyma undersökspersoner som sätter butiker på prov. Enligt Dagens Industri får kunder bästa service i de branscher där det är en självklarhet att kunden behöver specifik individuell hjälp. Branscher rörande vitvaror, optik, färg och tapet är några av dessa. Däremot är kundbemötandet i bokbranschen sämst. Enligt Dagens Industri hamnar Akademibokhandeln sist på Daymakers rankningslista.

– Det är förvånande att bokbranschen får så otroligt låga resultat. Den är inne i en turbulent tid med stor konkurrens från näthandeln. Det finns stort utrymme att erbjuda kompetens till kunderna. Jag ser stor potential för att utveckla det i branschen, säger Lotta Eriksson marknadschef på Daymaker till Dagens Industri.

Enligt Dagens Industri ligger den nyöppnade franska sportkedjan Decathlon högt på listan gällande gott kundbemötande.

– Vi ser att sportbranschen är inne i en stor förändring, precis som elektronikbranschen, med en oerhört hård konkurrens. Decathlon är en intressant ny aktör och om jag var de andra kedjorna skulle jag se över vad som gör att den upplevs ha bättre service, säger Lotta Eriksson till Dagens Industri.

Gott kundbemötande, där personal aktivt hälsar och tar kontakt, har ökat markant från den första mätningen 2009. En ökning enligt Dagens Industri på 46 procent- dock så visar dessa siffror att det är mindre än hälften av alla kunder som bemöts av en hälsning.

Ämnen i artikeln:

Akademibokhandeln

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.