Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Experimentet: Popaganda lägger artistsläppet i händerna på dig

Publicerad: 11 april 2016, 12:21

Hashtaggen #popa16 har redan börjat fyllas med några av artistsläppen.

Pass på! Din entréstämpel, garderobsbiljett eller pizzakartong kan innehålla unik information om en artist som ska uppträda på festivalen Popaganda.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiPopaganda

Saatchi & Saatchi har vunnit flera priser för sina Popaganda-kampanjer tidigare. De senaste åren har de till exempel gjort ett publiksläpp i stället för ett artistsläpp, anordnat musikquiz på Trädgården i Stockholm och lagt ut gåtor på Instagram.

LÄS MER: De hajpar besökarna istället för artisterna

Nu när de släpper årets kampanj sätter de alltså all sin tillförsikt till en enda person. Vilka artisterna blir meddelas nämligen lite överallt – på pizzakartoner, kaffekoppar ... Men bara en gång, och till en person. Sedan är tanken att denne ska dela nyheten under hashtaggen #popa16.

Kampanjen drog i gång i helgen när de första fyra artisterna släpptes på Popagandas klubb på Strand i lördags. En person fick en särskild entréstämpel med meddelandet att Belle & Sebastian är klara för årets festival. En annan fick en speciell garderobsbiljett, en tredje ett underlägg och en fjärde en ölflaska. Tanken är att resan av meddelandena kommer att släppas under våren "på platser där målgruppen rör sig".

LÄS MER: Popagandafestivalens startfält avslöjas med introtävling

"Hur det kommer att gå? Det har vi ingen aning om!", medger Popaganda.

– Det är nervöst att lägga vårt öde i enskilda personers händer, men vi litar på alla popälskare där ute och tycker att det är roligt att göra våra besökare mer delaktiga, säger Simon Ahlgren, projektledare för Popaganda i ett pressmeddelande.

Arbetsgrupp:

Popaganda:
Uppdragsgivare: Niklas Ek
Stefan Nilsson
Helen Allvin
Veronica Öje
Simon Ahlgren
Niklas Jonsson

Saatchi & Saatchi:
Projektledare: Elin Johansson
Produktionsledare: Louise Persson
Art directors: Gustav Egerstedt och Erik Hiort af Ornäs
Copywriter: Katja Janford
Grafisk Designer: Gustav Dejert

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiPopaganda

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.