Reklam
Experter öser beröm över John Lewis julreklam
Publicerad: 6 november 2014, 16:14
Varuhusens julreklam är ett hett ämne i Storbritannien. John Lewis har tidigare lovprisats för sin reklam och så gäller även i år. Adweek tycker till och med att den överträffar 2011 års succé.
KB
Karl-Johan Byttner
Adweek menar att julen är lite av Storbritanniens motsvarighet till Superbowl i reklamsammanhang.
Varuhuset John Lewis och deras byrå adam&eveDDB har enorm press på sig att leverera en fantastisk julfilm varje år, enligt Adweek.
En av de stora reklambloggarna i Storbritannien, Moreaboutadvertising, menar att filmen är en hink med "slime" för vissa, medan andra ser reklamen som en charmig berättelse om en pojke och hans jakt på en vän för Monty the Penguin.
Bloggen menar också att musik är en nyckelfaktor för en framgångsrik julkampanj och tycker ändå att sångaren Tom Odells version av John Lennons låt "Real Love" fungerar bra.
Adweek går ännu längre och fullständigt lovprisar reklamen och anser att John Lewis redan kan ha "vunnit julen" med sin reklam – tidningen tycker att den är perfekt konstruerad med alltifrån en figur som passar bra in för årstiden och att man verkligen lyckas få Monty att kännas verklig till en bra story som ackompanjeras av fantastisk musik.
Adweek uppger också att Montythepenguin har kostat cirka 1,6 miljoner dollar och ingår varuhusets totala kampanjsatsning för julen på hela 11 miljoner dollar.
"Och det är värt det. Det är John Lewis mest hjärtevärmande reklam sedan 2011 då återförsäljaren satte ribban för storytelling...", skriver Adweek.
Moreaboutadvertising lade också till en uppdatering senare.
"Det är inga lyckliga familjer som samlas runt granen, bara känslan att denna årliga prövning inte har fallit ut dåligt. Det är modigt av både kunden och byrån", skriver bloggen.
Moreaboutadvertising konstaterar också att julen faktiskt är en ensam tillvaro för barnen när de går och undrar vad som finns i varuhuset (eller inte) och att reklamen belyser just detta.
Förra årets John Lewis-reklam hade hunnit få 200 000 delningar inom 24 timmar efter att den hade släppts, medan årets reklam hade fått nära hälften av det, 73 871 delningar, inom 4,5 timmar, enligt Adweek.