Reklam
Experterna tippar: De vinner Guldägg i kväll
Publicerad: 4 maj 2017, 07:15
Resumé har frågat några av landets ledande kreativa chefer och kreatörer om hur det kommer att gå i Guldägget 2017. Här kommer deras svar.
FT
Fredrik Thambert
Resumé har ställt frågan till ett antal kreativa chefer på olika byråer: "Vilken/vilka kampanjer tror du kommer att belönas i Guldägget?".
Petter Rudwall, cd, Wenderfalck:
Annonsering
Pressbyrån – Smart utnyttjande av formatet för att sätta fokus på ett otroligt viktigt ämne (och annonsen, visuellt), ett ämne Pressbyrån bottnar i att prata om. Annonsen blir kärnan av samtalsämnet i sig självt, gillar den subtila copyn som är lätt att missa.
Audio
The Ear-beer – vem vill inte dricka öl med örat, alltid, på full volym?? ASMR är obehagligt tillfredsställande, precis som en Norrlands guld. Perfekt. Grym paketering.
Digitalt
IKEA – Där människans mest invanda beteende, att googla, möter omskrivna, vardagshumoristiska, produktnamn skapas intelligent kommunikation som luktar Guldägg. Så fint att ingjuta vardagligt liv i IKEAs ikoniska produktnamn.
Direkt
Dark offer – Det förbjudna i premien, som säljer boken, skapar den nerv som gör att kommunikationen KÄNNS. Semi-rysk roulette där man nånstans hoppas att folk har fått hem skeva saker. Den svenska tullen var inte överlycklig. GULD.
Event
Jul tillsammans – Bra grepp att skänka riktigt liv åt Ica-Stig på, fint att bjuda in hela Sverige att fira jul tillsammans. Kul att de omfamnade osäkerhetsfaktorn i live-formatet och vände det till äkta reaktioner.
Film
Varannan vecka – Otroligt starkt att Åkestam injicerar så mycket liv och äkthet i IKEA, älskar den nya positionen. Berättandet i filmen är känslosamt och vackert – det vattnas i Kamprads ögonvrå.
Hantverk
Pride – Att mobilisera ett helt GTA V-community, för att tillsammans skapa en otroligt detaljerad och vacker hyllning till kärleken, skapar inte bara ett starkt samtalsämne i hela världen – det flyttar även fram definitionen av begreppet hantverk. Imponerande.
Innovation
Beep – Svårt, tycker Beep är otroligt innovativ där man verkligen löser ett reellt problem på ett effektivt sätt, men samtidigt lurkar Swedish number där, att aggregera ett nummer till hela Sverige kittlade ju en hel värld. Delat ägg. (Swedish number vinner)
Integrerat
Googla Mjölk – Säckihopknytande av en mängd kanaler som alla uppmanar människor att själva hitta "sanningen" i mjölk-debatten är ju ett smart sätt att sälja havrebaserad dryck på. Uttagen i alla olika kanaler stöttade varandra på ett smart sätt.
Mobilt
Swedish number – Den måste? vinna här. Eller så är juryn så mätta på Swedish number att de ger vinsten till Beep istället? (Beep vinner, grym kampanj)
Onlinefilm
SMOOOOOOTH. Ta världens tråkigaste produkt och gör väledens roligaste produktion. Otroligt imponerad av arbetsgruppen, och kunden, som möjliggör det bästa vi sätt online i år. Hantverket är världsklass, musiken!
PR
Swedish number – Svårslaget, den måste vinna här. Resultatet talar för sig själv, gör man en kampanj som resulterar i att casefilmen öppnar på Obama som pitchar kampanjen, då vinner man ett Guldägg.
Utomhus
Coughing billboard – Smart utan att skriva någon på näsan. Bra utnyttjande av formatet – imponerande att en DOOH skapade ett samtalsämne som spreds sig i hela världen.
Hedvig Hagwall Bruckner, copy, King:
Tycker att det är väldigt svårt att tippa i år eftersom så många jobb kommer tillbaka i många olika kategorier. Vilket kommer vinna var liksom? Det är flera jobb som passar i många kategorier men som samtidigt inte är helt självklara vinnare i någon. Men jag tippar att IKEA kommer att vinna i Integrerat. De har tagit fram ett relevant koncept som lånat sig till många fina och smarta uttag. Och Swedish number i någon kategori (minst). Tycker att PR passar bäst. I film är jag förtjust i IQs Bröder och Elgigantens Säg det med en grej.
Martin Cedergren, cd, M&C Saatchi:
Givna vinnare borde vara The Swedish Number, The Swedish Number, The Swedish Number och The Swedish Number. Och kanske något ägg över till Give a Beep, IKEA Retail Therapy, Los Santos Pride, Läs Upp, Terry Timeli, Let's talk och Smoooth?
Frida Siversen Ljung, copy, DDB:
Annonsering
The undetectable glass for exhibition display tycker jag har en bra internationell känsla.
Utomhus
Borde gå till fönstershopping. Lite skralt år ändå.
Audio
Hoppas på Grand Big Macs jättegumma. Min favorit bland årets alla bidrag!!!!!
Digitalt
IKEA retail therapy borde skåpa hem en del, ja till exempel denna kategori.
Direkt
The Swedish Number. Inte är den långsam inte.
Integrerat
Där livet händer är ett väl utfört arbete. Det bör förstås belönas.
Film
Skilsmässan i all ära men jag tror på Smoooth.
Onlinefilm
Ingen solklar vinnare här va? Gillar personligen tårtan men tror på Stephen Hawking.
Förpackningsdesign
Kan absolut ingenting om detta men gillar tanken att Biggans Böcklingspastej ska vinna!
PR
Swedish Number gick inte få personer förbi va?
Mobilt
Swedish Number. Tycker iofs att Berättarministeriets Läs upp kan förtjäna ädel valör någonstans.
Innovation
Denna var nästan svårast, både The Swedish Number och Let´s talk har ju så tydliga rötter i andra framgångsrika idéer. Give a beep då!
På det stora hele går det bäst för Swedish Number, IKEA retail therapy och Smoooth.
Daniel Vaccino, copy, Åkestam Holst:
Film: Klarna vinner. Ikea är min personliga favorit, men tror Klarna vinner pga sin egensinnighet och mycket fina hantverk. Ett välförtjänt guld i så fall.
Mobilt:
Swedish Number guldar här. Det ÄR mobilt 2016.
Utomhus:
Tror det står mellan min nuvarande arbetsplats i form av Apotek Hjärtat och min gamla arbetsplats i form av Svenssons i Lammhult. Om inte Iq, McDonalds eller Försvaret eller Norwegian vinner förstås. Utomhus är i princip omöjligt fan nu när jag tänker på det.
Ulrika Good, copy, frilans:
I flera kategorier tror jag att det varit en stenhård kamp mellan "IKEA Retail Therapy" och "The Swedish Number". Jag tror att IKEA går segrande ur striden i Direkt och det skulle inte förvåna mig om de kniper Integrerat-ägget också. Att lyckas inympa så mycket känslor i ihopskruvningsbara möbler förtjänar fler än ett ägg.
Svensknumret känns som en solklar PR-segrare.
Dessutom tror jag att IKEA:s ljuvliga "Varannan vecka" vinner i Film.
I Annonsering håller jag en tumme för Delicatos copyannons, i Hantverk "Los Santos Pride" och i Innovation "Let´s Talk". Utomhusägget går nog till "The Coughing Billboard".
Disclaimer: Min man Johan har suttit i juryn och vi har INTE pratat om några resultat what so ever. Hederssak, skulle aldrig drömma om att "tippa" om jag visste.
Johan Pihl, creative director, Great Works:
Här är mina topptippade guldäggsvinnare:
Googla Mjölk
Broadcast without
Los Santos Pride
The Swedish Number
Marriage Market Takeover
Varannan vecka / En god Lyssnare
Biggans Böcklingpastej
Dramaten Bergmanfestivalen 2016
Östersjöprojektet / Åland Index
Där livet händer
The Swedish Number
Är du Officer utan att veta om det
Smoooth
The Swedish Number
The Coughing Billboard
Smoooth
Ord Inuti