Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Exportrådets nya look

Publicerad: 23 mars 2009, 14:35

2008 vann reklambyrån Abby Norm Exportrådets pitch. Nu lanseras den nya grafiska profilen och en ny sajt.


Ämnen i artikeln:

Abby Norm

Förra våren klev Abby Norm ut som vinnare i Exportrådets pitch för ny reklambyrå. Ett par månader senare släpptes det första synliga resultatet av det nya samarbetet. Sedan inleddes en period där Exportrådet genomförde ett omfattande internt varumärkesarbete i syfte att tydliggöra företagets erbjudande, värderingar, identitet och image.

Nu är arbetet klart. Här är resultatet. En ny grafisk profil, en ny logotyp och en ny sajt på www.swedishtrade.se. Den nya profilen ska förmedla ett modernare Exportråd med snabba och professionella affärsutvecklare. Den ska också göra det lättare för folk att hitta till Exportrådet och förstå vad de gör.

– Satsningen på en starkare, mer enhetlig grafisk profil och en ny webbplats ska inte bara tydliggöra vårt erbjudande, utan även göra det enklare att hitta oss och nyttja våra tjänster, säger Katinka Palmgren, tf Kommunikationschef, i en kommentar.

En miss i kommunikationen, som upptäcktes under varumärkesarbetet, var att det fanns en skillnad i hur Exportrådet såg på sig själva och hur många potentiella kunder uppfattade dem.
– Vi kände därför ett behov av att fylla vårt varumärke med delvis nya värderingar och tydligare kommunicera den förflyttning vi har gjort från informatör till dagens ”enabler”, möjliggöraren av internationella affärer, säger Katinka Palmgren.

Den nya payoffen är ”Hemma på din bortamarknad”.

Den nya sajten har utvecklats i samarbete med den digitala fullservicebyrån Avantime.

Fakta Exportrådet

Exportrådet är en resurs för svenska företag som vill göra internationella affärer. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 550 miljoner kronor.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Abby Norm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.