Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Expressen i samarbete med finska Ilta-Sanomat

Publicerad: 6 April 2009, 11:22

Expressen.se ville göra ett kreativt och lite annorlunda annonsformat. Resultatet blev en virtuell landskampamp mellan Sverige och Finland och ett samarbete med finska Ilta-Sanomat.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Samarbetet har fått namnet ”Slaget om Östersjön”. Idén går ut på att Expressens hockeysajt ”Hockeyexpressen” och Finlands kvällstidning Ilta-Sanomat kör en virtuell hockeylandskamp mellan länderna.

Allt sker online. Båda tidningarna kommer att jobba med landskampampen redaktionellt.
Bakom utförandet av annonsformatet, som är viralt, står företaget Game-N-Gain som producerar webbspel och spelkoncept åt bland annat mediebolag.

– Vi har sedan länge samarbetet med tidningar som Aftonbladet och Expressen men även Ilta-Sanomat. Nu sätter vi upp ett spel inför Hockey-VM. Expressen kommer driva det ganska hårt redaktionellt och likaså Ilta-Sanomat. Vi har gjort ett annonsformat där varumärken får synas i en rolig miljö med mycket trafik och i ett redaktionellt sammanhang, säger Erik Ramström, marknadsansvarig samt en av grundarna till Game-N-Gain.

Projektet startar imorgon, tisdag. Då går tidningarna ut med uppgifter om landskampen i tidningen och på sajten.
– Båda är angelägna om att få med sig folk och de kommer att göra ganska mycket på det redaktionellt.

Förutom Hockey-VM så filar Game-N-Gain även på ett liknande samarbete mellan tidningarna inför Finnkampen.

Vad ger det här tidningarna och annonsörerna?
– Det ger tidningarna extra mycket trafik. Det drar in folk för att man tipsar kompisar om spelet och besökarna stannar mycket längre på sajten. Vi räknar med att varje spelare stannar i sitt 2,41 minuter. Det driver även spelarna att titta vidare på andra delar på sajten, säger Erik Ramström.
– Annonsörerna får ett medie där konsumenterna har roligt när de exponeras för varumärkena.

Reklamen på arenan gör att det ser verkligt ut. Dessutom är det lång exponeringstid.
Game-N-Gain räknar med minst 150 000 spelare.

Tävlingen kommer att leva på nätet från lansering till finaldagen i VM.

I det svenska spelet finns två reklamplatspaket, ett är bokat av Reebok. Varumärkena exponeras i presentations introt, på jumbotronen samt på isen och sargen i själva spelet.
– I det finska spelet är platserna tagna av Svenska spels motsvarighet i finland samt en systertidning till Ilta.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.