Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Extra lanserar ”Tugga för skillnad”

Publicerad: 1 oktober 2014, 14:08

Trenden är tydlig. Allt fler företag vill ta samhällsansvar för att putsa upp varumärket. Ett av otaliga exempel är tuggummit Extras samarbete med SOS Barnbyar för att stärka barns tandhälsa i Ghana. Nu släpps nya kampanjen ”Tugga för skillnad”.


Extra släpper den nya CSR-kampanjen ”Tugga för skillnad” där varumärket skänker ett öre till SOS Barnbyar och arbetet med att stärka barns tandhälsa i Ghana – varje gång någon tuggar ett Extra tuggummi.

Kampanjen pågår veckorna 40-49. I fjol under samma period tuggade svenska folket 217 miljoner Extra-tuggummin och totalt samlades 2,172 miljoner kronor in till projektet och SOS Barnbyars verksamhet.

Målsättningen den här gången är att ytterligare 20 000 barn ska få förbättrad tandhälsa genom utbildning och en egen tandborste.

I samma veva lanseras en barnbok tillsammans med Ingela P Arrhenius och Peter Arrhenius som ska göra det roligare att borsta tänderna och därmed stärka barns tandhälsa i Sverige och Ghana.

– Vi inledde vårt samarbete med Extra förra året och är glada över att kunna utveckla projektet ännu mer i år. Vi upplever generellt en positiv utveckling där företag mognat i sitt samhällsengagemang, omtanke går hand i hand med lönsamhet. Istället för ett kortsiktigt CSR-projekt förespråkar vi på SOS Barnbyar ett långsiktigt ansvarstagande som byggs in i affärsmodellen. Vi är också mycket stolta över att få vara en del av lanseringen av barnboken som ska göra tandborstning roligare, säger Catharina Gehrke, generalsekreterare på SOS Barnbyar, i ett pressmeddelande.

Jeanette Ammilon, Brand Manager på Extra:

– För oss handlar tandhälsa om mer än att bekämpa karies, det handlar också om att inte behöva ha ont och att våga le. I Sverige är tandhälsan relativt god, men så ser det inte ut över hela världen. Vi vill förbättra tandhälsan i Ghana tillsammans med SOS Barnbyar och tillsammans kan vi göra verklig skillnad och sprida samma goda vanor som våra föräldrar lärde oss – att borsta tänderna i två minuter, gånger om dagen. Tandhälsa är ett naturligt fokusområde för Extra då sockerfritt tuggummi med xylitol stärker tänderna.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.