Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Eye tracking-glasögon visar vad köpare tittar på

Publicerad: 20 Oktober 2014, 09:20

I kampanjfilmen bär de potentiella köparna eye tracking-glasögon

I kampanjen ”Visningskollen” för Svensk Fastighetsförmedling används eye tracking-glasögon för att visa vad köparen tittar på under en visning. Acne Advertising står bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Svensk FastighetsförmedlingAcne

Kampanjfilmen för Svensk Fastighetsförmedling bygger på ett experiment där de potentiella köparna fått bära eye tracking-glasögonen ”Tobii Technology”. Med experimentet vill fastighetsförmedlingen ta reda på vad det är en potentiell köpare egentligen kollar på under en visning.

Visningskollen är den första kampanjen för kommunikationskonceptet ”Koll på läget” som Acne Advertisning ligger bakom.

-Att ha koll på läget handlar först och främst om kunskap. Och eftersom läget hela tiden förändras måste vi ständigt utforska vår roll som mäklare, säger Katarina Hedegaard-Friis, ansvarig för digitala kanaler på Svensk Fastighetsförmedling, i ett pressmeddelande.

I kampanjfilmen fick fyra olika köpare, ett barn och en hund bära eye tracking-glasögon under en visning. Genom glasögonen registrerades och filmades exakt vad de kollade på, hur länge och i vilken ordning.

-Även om känslan i experimentet är väldigt teknisk, så är människorna – köparna – de som är i fokus. När tekniken kan bidra till att utveckla mänskliga relationer, det är då det blir intressant, säger Erik Bergqvist, CD på Acne Advertising, i ett pressmeddelande.  

Arbetsgrupp:
Kund: Svensk Fastighetsförmedling
Katarina Hedegaard-Friis, ansvarig digitala kanaler
Marie Wiklund, webbredaktör

Byrå: Acne Advertising

Filmare: Erik Undéhn
Ljud: Markus Gieselmann
Fotoagent: Anna Carlsson, Sylvie
Grading: Erik Fhölenhag
Musik: Johan Harrysson, Nalle Karlsson, BlameUs

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.