Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

F&B är bäst i världen

Publicerad: 30 december 2014, 14:34

F&B:s Volvofilm Epic Split.

Foto: Skärmdump.

Guldregnet över Forsman & Bodenfors tycks aldrig ta slut. När Adage sammanställer årets lista på världens mest kreativa byråer hamnar reklambyrån på första plats.


Ämnen i artikeln:

Erik SollenbergAdAgeVolvoEpic SplitForsman & Bodenfors

Adage årliga lista sammanställs utifrån resultat från nio av tävlingar: Art Directors Club, Association of Independent Commercial Producers, Andy Awards, Cannesfestivalen, Clios, D&AD, The One Show, Webby Awards och Festival of Media och inkluderar byråer, kunder och kampanjer.

Forsman & Bodenfors är enligt listan alltså den mest prisade byrån i världen under 2014, inte minst för Volvo-filmen med Epic Split. Den är nämligen i sin tur årets mest prisbelönta reklam.

– Det är helt fantastiskt och underbart! Det är en summering av året och det är en fantastisk grej att bli bekräftad så här, Nu blir det extra nyårsfirande, säger Erik Sollenberg, vd på Forsman & Bodenfors.

Men också i andra kategorier toppar Forsman & Bodenfors. Andreas Nilsson är den mest belönade regissören efter sitt arbete med Epic Split och Anders Eklind, Sophia Lindholm, Björn Engström och Martin Ringqvist är de mest prisbelönta i kategorin ad och copy för sina insatser med Volvos "Live test series".

Även om Forsman & Bodenfors vunnit många priser i år uppger Erik Sollenberg att han är förvånad över placeringen.

– Jag hade på känn att vi skulle finnas med i toppen – men jag är förvånad över att vi tog oss ända upp. Det måste man nästan bli.

Hur ska du fira?
– Det faller sig naturligt nu med morgondagen – men jag har inte tänkt på hur än.

Hur ska ni toppa det här under nästa år?
– Man tänker inte så – hur man ska toppa tävlingsresultat. Man vinner inte tävlingar genom att fokusera på att vinna tävlingar – utan genom att göra jävligt bra jobb. Det är något härligt med den här bekräftelsen – men det är gjort nu. Nu börjar ett nytt år med nya jobb samtidigt som jag är superglad och väldigt stolt och tycker att det är jättehärligt.

Erik Sollenberg säger att 2014 tagit Forsman & Bodenfors internationellt, inte bara genom Epic Split, utan också genom jobb för Unicef, Volvo Cars och Helly Hansen.

Hur ser du tillbaka på året?
– 2014 har varit ett intensivt år - vi har gjort många jobb som varit uppmärksammade. Det är klart att det varit ett år av kreativ bekräftelse – det som är mest intressant är att många av de här jobben är nyskapande i förhållande till medielandskapet. Vi har lärt oss hur saker fungerar. Den dimension som funnits med och som gjort att vi brutit igenom är just att vi varit nyskapande i produktion och det underliggande tänket.

I kategorin produktionsbolag toppar Folke Film som tagit fram Epic Split.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.