Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

F&B är Sveriges Bästa Byrå

Publicerad: 30 maj 2012, 14:41

Forsman & Bodenfors prisas av Resumé.

Ni kanske anade det redan. Forsman & Bodenfors är Sveriges bästa byrå. Åtminstone om man frågar reklamköpare, kreatörer och räknar ihop byråns samlade tävlingsframgångar. Resumé och sponsorn MTG Media lyfter på hatten!


Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa ByråForsman & Bodenfors

Sveriges Bästa Byrå är tänkt som en hyllning till de bästa byråerna i Sverige, och är en helt ny typ av tävling som Resumé arrangerar. Det är ingen tävling man anmäler sig till, betalar för att delta i eller skickar casefilmer till. Nej, det är vi som med hjälp av Novus tar reda på vilka byråer som (av andra) anses vara ledande i vårt avlånga land.

Det går till på följande sätt: Vi har gjort vår egen "Gunn report" och samlat alla byråernas tävlingsresultat (du hittar den i Byråvalsguiden). Utifrån det har vi rankat Sveriges mest prisade byråer.

Vi har också tagit reda på vilken byrå som ledande kreatörer helst vill arbeta på, och vilken byrå som ledande reklamköpare helst byter till.

1. Forsman & Bodenfors

I ensamt majestät efter storslam i Cannes & Guldägget

Det är inte särskilt oväntat, egentligen. Byrån dominerade i Guldägget och sopade ensam hem mer än hälften av alla guldägg. I fjolårets Cannes Lions åkte de hem med  nio lejon – flest av alla svenska byråer. Nu visar det sig också att svenska reklamköpare och kreatörer helst av allt vill arbeta med dem. Inte undra på, med tanke på jobben de gör.

Tillsammans med storkunden IKEA har de levererat reklam av absolut högsta kvalitet de senaste åren. Och de tar hem otaliga priser för kampanjer med Tele2/Comviq, Volvo och AMG för att nämna några. Att de dessutom charmar Sverige med arbetet för Berättar­ministeriet gör inte saken sämre.

Delad tvåa. DDB och Åkestam Holst

Det var inte möjligt att skilja dem åt

När poängen väl hade räknats gick det inte att skilja byråerna åt, och varför skulle vi? När deras tävlingsframgångar vägs ihop med reklamköparnas och kreatörernas åsikter är det tydligt att de båda förtjänar platsen. DDB var den byrå som vann näst flest lejon i Cannes i fjol. Sett till de senaste åren har de tävlat med F&B om att vara den bästa reklambyrån i Sverige. Åkestam Holst har även de legat i topp bland svenska byråer de senaste åren, under 2011 nådde de enorma framgångar med sin kreativitet. Framför allt har det visat sig att internationella juryer verkligen uppskattar den svenska byråns jobb.

4. Lowe Brindfors

Stretar på i motvind

Byrån har haft det kämpigt på sistone. De tre största kunderna är borta och sedan några veckor tillbaka även vd:n. Men här bevisar gänget på Lowe Brindfors att det fortfarande finns gott om torrt krut på lager. När potentiella kunder och anställda får säga sitt tar de platsen som Sveriges fjärde bästa byrå 2012.

5. King

Gör bästa tv-reklamen

Finns det någon byrå i Sverige som gör bättre tv-reklam? Både ICA och Com Hem är reklamklassiker som förevigt är inskrivna i den svenska reklamhistorien. Byråns framgångar de senaste åren gör att det finns gott om reklamköpare och kreatörer som är sugna på att flytta in på Majorsgatan.

6. Garbergs

Nya Kunder strömmar till

Gjorde sitt bästa år någonsin i årets upplaga­ av Guldägget, och befäster den positiva trend som råder för byrån. Under fjolåret placerade de sig i toppen av Månadens kampanj och fortsätter att göra fantastiska jobb i år. Tillströmningen av nya kunder som Tallink Silja och Norwegian är ett kvitto på att det går bra nu.

7. Saatchi & Saatchi

Storhetstid kan  vara på G

"Ariel fashion shoot" är utan tvekan en av de mest omtalade kampanjerna det senaste året. Säkert är den också starkt bidragande till att Saatchi & Saatchi hamnar på en sjunde­plats i rankningen av Sveriges bästa byrå 2012. Byrån har visat smakprov på att en ny kreativ storhetstid kan vara på ingång.

8. Prime PR

Skön spinn på pr-byrån

Representerar pr-byråerna på listan. Har visat en enorm skicklighet och disciplin­överskridande kompetens i form av kampanjer som "Vac from the sea" för Electrolux. Dominerade även senast på Spinngalan, som är pr-byråernas motsvarighet till Gudlägget.

9. Jung von Matt

Årets uppstickare

Utan större konkurrens 2011 års hetaste uppstickare. Kampanjen "Mini getaway" har belönats i ett otal reklamtävlingar, och fick i höstas också en efterföljare i Tokyo. Det blir spännande att se vilka steg byrån tar härnäst.

10. McCann Stockholm

Magnet med ny ledning

Byrån som för inte alls länge sedan hette Storåkers kvalar in på en hedrande tionde­plats. Även om det inte har blivit några guldägg eller lejon det senaste året är deras attraktionskraft stor, både bland reklamköpare och kreatörer. Det blir spännande att se i vilken riktning den nya ledningen tar byrån.

SÅ RÄKNADE VI

Sveriges Bästa Byrå är en tävling som bygger på tre parametrar:

Resumés egen "Gunn report"

En rankningslista som publiceras varje år i Byråvalsguiden och där vi har samlat alla byråers tävlingsresultat under ett år.  n Byråfolkets favoriter

Vilken byrå som byråanställda helst vill arbeta på.

Marknadschefer/reklamköpares favoriter

Vilken byrå som marknadschefer/reklamköpare helst vill byta till.

Undersökningen för de två sistnämnda parametrarna är sammanställd av undersökningsföretaget Novus.

MTG:s  pris

Saatchi prisas för "Ariel  fashion shoot"

Motivering: "För att ni skiter i oskrivna regler och utmanar oss hobbyretoriker i ko­stym och segelbåt från näringslivets alla hörn. Ni slår ur underläge, men ger er inte förrän oljudet låter vackert och det fula blir snyggt. I luften och i rutan. Och på Stockholms centralstation. Ni förändrar. Det gillar vi. Det är stort. Och smart. Smart närvaro helt enkelt."

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.