Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

F&B digital tvåa i Gunn Report

Publicerad: 12 februari 2014, 13:36

Gunn Report har nu släppt listan över mest belönade reklaminsatserna under 2013. Forsman & Bodenfors tar hem en hedrande andraplats på listan över mest prisade digitala byråerna.


Ämnen i artikeln:

Gunn ReportForsman & Bodenfors

Sdean 1999 har The Gunn Report sammanställt en årlig lista över dem mest prisade insatserna inom reklam och marknadsföring.

I år tog sig Forsman & Bodenfors som enda svenska byrå, in på en av rapportens top fem listor. En andra plats på Most Awarded Agency in Digital in The World in 2013 lyckades man kapa åt sig.

Inte helt oväntat tog "Dumb Ways to Die" av McCann Melbourne, hem förstaplatsen över mest prisade reklamfilmer. Eftersom den också placerade sig på första plats på digitallistan, tog en andra plats i All Gunns Blazing och en andraplats i print, är det den mest prisade kampanjen som gått under Gunn Reports 15-åriga historia

Här är några av topparna från Gunn Report:

The Most Awarded Commercials in The World in 2013
1. Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne)
2. Southern Comfort • Whatever’s Comfortable – Beach (Wieden+Kennedy, New York)
3.  Carlton Draught • Beer Chase (Clemenger BBDO (Melbourne)
4. Axe • Susan Glenn (BBH, New York)
4. Leica M Monochrom Camera • Soul (AlmapBBDO, São Paulo)

The Most Awarded Print Ads & Campaigns in The World in 2013
1.   Expedia Travel • Luggage Labels campaign (Ogilvy & Mather, London)
2.   Harvey Nichols Sale • Pelicans (Y&R Dubai)
3=  Coca-Cola • #Cokehands (Ogilvy & Mather, Shanghai)
3=  Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne)
3=  The Sunday Times Rich List • Rich List 2013 pool (CHI & Partners, London)

The Most Awarded Agency in Digital in The World in 2013
1. R/GA (New York)
2. Forsman & Bodenfors (Gothenburg)
3. McCann (Melbourne)
4= AlmapBBDO (São Paulo)
4= Wieden+Kennedy (Portland, New York)

The Most Awarded Digital in The World in 2013
1.  Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne)
2.  Nike+ Fuelband  • Nike+ Fuelband (R/GA, New York)
3.  Adidas Neo • Window Shopping (TBWA\Helsinki)
4= Google / Lego • Build With Chrome (M&C Saatchi/Mark (Sydney)
4= The JFK Presidential Library & Museum • Clouds Over Cuba (The Martin Agency, Richmond VA)

The Most Awarded All Gunns Blazing in The World in 2013
1. Hemoba/Vitoria FC • My Blood Is Red & Black (Leo Burnett Tailor Made, São Paulo
2.  Metro Trains • Dumb Ways to Die (McCann Melbourne)
3.  Nike+ Fuelband • Nike+ Fuelband (R/GA, New York)
4.  Sports Clube de Recife • Immortal Fans (Ogilvy Brasil, São Paulo)
5.  Samsung Life Insurance • The Bridge of Life (Cheil Worldwide, Seoul)

The Most Awarded Advertisers in The World in 2013
1. Nike
2. Volkswagen
3. Axe / Lynx
4. Coca-Cola
5. Google

The Most Awarded Agency in The World in 2013
Delad första plats: Wieden+Kennedy (Portland, New York)and McCann (Melbourne)
3.  AlmapBBDO (São Paulo)
4.  Ogilvy Brasil (São Paulo) (highest ever ranking)
5= BBH (London)
5= Clemenger BBDO (Melbourne & Sydney) (highest ever ranking)

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.