Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

F&B – fortsatt dominant

Publicerad: 15 oktober 2014, 14:31

Zlatan för Volvo Cars, live test-serien och Tele2 – tre vinnare som gör att F&B lyser starkast

Foto: Bilden är ett montage

När 100-wattaren summeras står Forsman & Bodenfors i vanlig ordning högst upp på prispallen. Näst mest framgångsrika byrå var Ingo är galans tredje mest framgångsrika byrå medan prestigevinsten i "långsiktigt" lyfter Honesty till en tredjeplats och gör operatören till kvällens mest framgångsrika annonsör.


Ämnen i artikeln:

Volvo Trucks100-wattarenVolvo CarsIngoHalebopHonestyForsman & Bodenfors

Inför 100-wattaren hade Forsman & Bodenfors flest vinstchanser i effekttävlingen av alla svenska byråer med sju nominerade bidrag. "Made by Sweden" och den mångfaldigt prisbelönta live-test-serien var favorittippade innan tävlingen och motsvarade förväntningarna.  

Med vinster i Forsman & Bodenfors kategorierna "konsument", "producent" och "internationellt" samt en 50-wattare i ideellt kammade byrån hem 375 watt under galakvällen på Cirkus i Stockholm. Sammanlagt har byrån lyckats knipa åt sig en fjärdedel av de 1350 watt som delades ut i år. Man når däremot inte upp till förra årets resultat på 450 watt.  

Ingos uppmärksammade kampanj "Fyll stolen med hopp" för Barncancerfonden tog hem 100 watt i ideellt. Medan den omtalade restaurangen Dill för kunden Lidl lyckades nå tillräcklig effekt för 75 watt.

Totalt 175 watt gör att byrån klättrar upp till en andraplats på tävlingens byråtopp.   Honesty vars varumärkesresa med Halebop tog hem den prestigefulla 100-wattaren i långsiktigt vann även en 50-wattare i konsumentkategorin för operatören. Med 150 watt blir kunden galans mest framgångsrika annonsör samtidigt som Honesty hamnar trea över prisade byråer.

Byråtoppen 100-wattaren 2014
Forsman & Bodenfors 350 watt
Ingo 175 watt
Honesty 150 watt
Garbergs 125 watt
Abby Norm 100 watt
Folket Sthlm 75 watt
FamiljPangea 75 watt
House of Radon, Seventy Agency, At night management 75 watt
King 75 watt
ANR BBDO 50 watt
Volontaire 50 watt
Valentin & Byhr 50 watt

100 wattaren 2014

KONSUMENT
"Made by Sweden feat. Zlatan" Volvo PV, Forsman & Bodenfors 100 watt
Lidl - "Dill Lidl" INGO 75 watt
"Halebopresan B2C", Halebop, Honesty 50 watt

PRODUCENT
"Växelkampanj", Tele2 Business, Forsman & Bodenfors 100 watt
"Rekryteringsknappen", Academic Work, Folket Sthlm 75 watt
"Spapaketet", Forbo, Valentin&Byhr 50 watt

IDEELLT  
"Fyll stolen med hopp", Barncancerfonden, INGO 100 watt
"#obamainsweden", Amnesty International Sweden, Garbergs 75 watt
"Good Guys Christmas", UNICEF, Forsman & Bodenfors 50 watt

SMART
"Photoshop Live – Street Retouch Prank", Adobe, Abby Norm 100 watt
"The Robot Project", KTH, FamiljenPangea 75 watt
"Living with Lag", Umeå Energi / ume.net, ANR BBDO 50 watt

INTERNATIONELLT
"Live Test Series Integrated Campaign" Volvo Trucks F&B 100 watt
"Avicii x You", Universal Music / Ericsson House of Radon/Seventy Agency/At Night Management 75 watt
"BE a MAN",  Kommunal, Volontaire 50 watt

LÅNGSIKTIGT
"Halebopresan", Halebop, Honesty 100 watt  
"Lotto - Vem som helst kan vinna", Lotto/Svenska Spel King 75 watt
"Julkampanjer 2010-2013", Stockholms Stadsmission, Garbergs 50 watt

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.