Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

F&B fortsätter segertåget – vinner guld

Publicerad: 20 juni 2019, 14:42

Under gårdagen kammade Forsman & Bodenfors hem ett guld och ett Grand Prix för sin säkerhetskampanj E.V.A Initiative. Nu vinner byrån ännu ett lejon i gyllene valör.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsReklamForsman & BodenforsCannes Lions 2019

Det är i kategorin Brand Experience & Activation som Forsman & Bodenfors kammar hem guldet.

– Såklart blev vi jätteglada och stolta. Att vinna Grand Prix i Creative Strategy när det delas ut för första gången känns fantastiskt. Det här är en idé som verkligen förenar strategi och kreativitet, sa F&B-plannern Trine Keller-Andreasen i samband med Grand prix-vinsten igår.

Kampanjen har gjorts för Volvo Cars och lyfter det faktum att de allra flesta testdockor som används vid simulationer av bilkrascher är formade efter manliga kroppar. Det har lett till att kvinnor löper långt mycket större risk att skadas vid bilolyckor. Nu väljer Volvo att dela med sig av den data kring bilolyckor de samlat in sedan 70-talet.

Även Ingo prisades i kategorin Brand Experience & Activation. De får ett silver för kampanjen "Not Big Macs" – ett tilltag som bytte namn på klassiska Burger King-hamburgare för att pika konkurrenten McDonald's.

The E.V.A Initiative har fortfarande en vinstchans kvar, i kategorin glass. Om de vinner eller inte återstår att se under morgondagen då prisutdelningen i glas äger rum.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.