Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"F&B har inte brutit nya vägar"

Publicerad: 4 april 2008, 13:01

Paradisets grundare och Guldäggets juryordförande för tre år sedan Joakim Jonason anser att Forsman & Bodenfors framgångar har hämmat den svenska reklambranschen.


Joakim Jonason. Foto: Tobias Rydergren

– Forsman & Bodenfors har varit rasande skickliga på att producera klassisk reklam, inte tal om annat, men de har inte brutit nya vägar. Och eftersom F&B varit den måttstock som andra mätt sig med så har vi fått den reklam vi nu ser, där inget, med något undantag, sticker ut, konstaterar Joakim Jonason i en intervju på YoungRascal.se.

Joakim Jonason startade Paradiset tillsammans med Björn Rietz och Stefan Öström. Byrån var under många år Sveriges mest belönade byrå. De tre grundarna sålde sedan till DDB. Paradiset DDB tappade sedan sin glans runt 2000-talet. Men de senaste åren har byrån åter fått fart och igår tog byrån åter storslam med tre Guldägg.

Men Joakim Jonason har sedan länge lämnat byrån. Numera jobbar han för Farfar, som också belönades med Guldägg igår. Jonason anser i intervjun att på nätet är fortfarande Sverige en av världens bästa reklamländer. Värre är det med annonser och reklamfilm
– Film är ett underbart media att jobba med. Men jag blir skraj när jag ser att mediet inte utnyttjas bättre. Ett jobb för Diesel från 1991 skulle upplevas som oerhört nyskapande jämfört med det som produceras i dag.

En annan förklaring till Sveriges problem att slå sig fram på den internationella reklamscenen är att det sker en brain drain av svenska kreatörer till utlandet. Men också dagens reklambyråchefer får sig en skopa av sleven.
– Reklambyråerna leds av rädda chefer som har att ta hänsyn till rädda köpare av reklam. Reklambranschen ligger fyra, fem år efter den verkliga världen. Det är ett tragiskt faktum och en anledning till vi har den reklam vi har, säger Joakim Jonason.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.