Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

F&B i topp efter svagt svenskår

Publicerad: 27 Juni 2015, 12:03

Cannes Lions 2015 går inte till historieböckerna.

Foto: Fredrik Thambert.

24 lejon blir slutfacit för Sverige i årets upplaga av Cannes Lions. Det är bara hälften av vinstskörden under rekordåret 2012. Mest belönade byrå blev Forsman & Bodenfors.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2015

2015 blev inte Sveriges år i Cannes Lions. Det står klart när samtliga kategorier är avgjorda. Totalt blev det 24 lejon fördelade på 10 olika byråer. Förra året vann Sverige 33 lejon, och rekordet från 2012 på 48 statyetter kommer att stå sig minst ett år till.

Bäst gick det – precis som i fjol – för Forsman & Bodenfors som vinner nio lejon totalt. Det finaste priset, ett Grand Prix i Creative Effectiveness, tog de hem för 2014 års storvinnare "Live Test Series". Men de kan också glädja sig över ett guld och flera brons med årets stora kampanj för FN World Food Programme – "808 million names".

Näst bästa svenska byrå blev INGO med sina fem lejon, varav ett guld. För deras del blev 2015 det bästa någonsin i Cannes och ännu ett kliv framåt efter fjolårets framgångar.

Volt, som placerar sig som nummer tre i byråtoppen, kan också glädjas över sina första Cannes-vinster någonsin.   Sämre gick det för storbyråerna DDB, Åkestam Holst och Prime som de senaste åren har presterat betydligt bättre i Reklam-VM.

Byråtoppen 2015:
Forsman & Bodenfors: 1 Grand Prix, 1 guld, 1 silver, 6 brons
INGO: 1 guld, 1 silver, 3 brons
Volt: 1 silver, 1 brons
Garbergs: 1 silver
Shout: 1 silver
ANR BBDO: 2 brons
CP+B: 1 brons
DDB: 1 brons
Prime: 1 brons  
Åkestam Holst: 1 brons (plus ytterligare ett med LOS & Co)
Totalt: 24 lejon.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.