Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 19 juni 2016, 14:05
SK-II gjorde tillsammans med Forsman & Bodenfors ett statement.
Forsman & Bordenfors får den enda svenska nomineringen av 19 möjliga i Cannes Lions kategori Glass. Kategorin var ny i fjol och premierar kampanjer som tar upp frågor om jämställdhet, fördomar och orättvisor.
Det är för kampanjen "Marriage Market Takeover" som Forsman & Bodenfors kammar hem sin nominering. Den gjordes för skönhetsmärket SK-II och lyfter fram bristen på jämställdhet i Kina.
Bakgrunden till kampanjen är den stora sociala pressen på att kvinnor över 25 år ska gifta sig. De som inte har gjort det kallas "leftover women". För de föräldrar som vill gifta bort sina barn finns det ett fenomen som kallas Marriage Market.
Kampanjen går ut på att ogifta kvinnor över 25 år tar över Marriage Market och där gör ett statement som de hoppas ska nå dömande föräldrar.
Totalt nominerades 19 bidrag i kategorin.
Se kampanjfilmen här: