Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

F&B låter publiken möta Göteborgsoperan på nätet

Publicerad: 1 oktober 2009, 06:52

Enkel, funktionell och med smakprov från föreställningarna. F&B har gjort Göteborgsoperans nya hemsida. – Den stora utmaningen var just att hitta balansen mellan scenens estetik och funktionen, säger Björn Engström, copy på F&B.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Göteborgsoperans nya sajt har legat uppe i ett par veckor. Och operapubliken har redan lärt sig att hitta till den, trots att marknadsföringen begränsats till en mindre artikel i GP som uppmärksammade sajten.
– Vi har fått många positiva kommenterar. Till skillnad mot en kampanjsajt, som ofta ger full frihet, har hemsidan en massa långsiktiga krav som den måste leva upp till. Den måste även fungera som ett verktyg för kunden, säger Björn Engström, copy på F&B.

Förebilden har varit magasinsformen, som förenar både det visuella uttrycket och kravet på information.  
– Det finns många sajter som uppfyller alla krav på information. Men vi har försökt att gå ifrån det och skapa en ny förpackning. Grundidén är att föreställningen ska börja redan på hemsidan, säger Staffan Lamm, webdirector på F&B.

Göteborgsoperan har även anställt en egen webbredaktör som uppdaterar hemsidan varje vecka, med bland nya bilder – både fasta och rörliga – från repetitionerna.  
–Tanken är att hemsidan i fortsättningen ska vara hjärtat i kommunikation. Det ska hela tiden hända nya saker, säger Staffan Lamm.

Operapubliken är trogen sin konstart. Men den nya formen ska också sänka tröskeln för den som vill upptäcka opera. Därför finns också mängde av smakprov, i både ljud och bild, på sajten.
Varje föreställning presenteras med tre vinjetter: lyssna, läs och boka.
Det ligger nära till hands att tro att nästa steg skulle kunna bli regelrätta föreställningar över nätet. Det skulle inte vara något nytt, berättar Björn Engström.
– Operan har redan streamat föreställningar. Det handlar mer om en resursfråga än något annat.

Är ni själva operafreaks?
– Vi går på opera, men är inga freaks. Samtidigt kan det vara bra att ha lite utanförperspektiv. Operan har en väldigt bred verksamhet, med både dans och musikaler, som måste hitta till den breda lokala publiken.
– Den stora utmaningen var just att hitta balansen mellan scenens estetik och funktionen, säger Björn Engström.

Hur har ni jobbat med sociala medier?
– Vi lägger upp alla bilder på ett Flickr-konto och filmerna på Vimeo. Vi har även startat en fanklubb för Göteborgsoperan på Facebook, säger Staffan Lamm.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.