Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

F&B:s dynamiska duo om IKEA-skrällen

Publicerad: 25 juni 2010, 16:05

Totalt lämnades 16 svenska bidrag in till Titanium & Integrated. Förutom Farfars World´s Biggest Signpost har alltså Forsman & Bodenfors gått vidare med Ikea Showroom. Resumé har talat med nyckelpersonerna bakom kampanjerna.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Robert Lund, copywriter på Forsman & Bodenfors, befinner sig i ett smärre chocktillstånd efter att Resumé berättat att Ikea-bidraget nominerats inom en av de allra mest prestigefulla kategorierna i Cannes Lions – Titanium & Integrated:

- Jag känner mig generat glad. Känslan är att vi inte ens har rätt att vara där och att det inte finns minsta chans att vi vinner, tror jag, säger han.

Totalt 26 bidrag har nominerats, varav USA står för merparten. Robert Lund är djupt imponerad över vissa bidrag, särskilt Replay åt Gatorade och Livestrong för Nike:

- Kampanjerna är något av det bästa jag har sett. Det skulle helt enkelt vara pinsamt att vinna och hur det än går så är det extremt kul att vi har nominerats, säger Robert Lund.

Enligt honom var det inskickade bidraget till Titan-kategorin mest menat som ett skämt. Man hade inga som helst förhoppningar om att något skulle hända. Men nu befinner man sig alltså och slåss bland de allra bästa jobben i världen. Ingen dålig resa för en person som gick ut Berghs för tre år sedan:

- Jag och Adam Ulvegärde har inte jobbat så mycket ihop, men vi trivs verkligen med att arbeta tillsammans, säger Robert Lund.

Hur själva idén kom till vet han inte riktigt. Det hela började med att man ville hitta ett spännande och nytt sätt att koppla samman Ikea med Facebook.

Han och kollegan Adam Ulvegärde kände viss irritation över alla applikationer på Facebook. I stället funderade man över om man kunde utnyttja någon redan befintlig funktion hos Facebook. När man började titta på det här med taggar föll alla bitar på plats. Resten är historia.

Ikväll, som ju ändå är midsommarafton, väntar fest på Martinez. Cannes-vistelsen är planerad till söndag:   
Precis som Robert Lund har kollegan Adam Ulvegärde fått en smärre chock efter beskedet:   
- Gatorade och Livestrong är ganska bra jobb om man säger så. Så det är fantastiskt att vi får vara i samma rum som dem och ens nämnas i samma mening, säger han.

Numera är det inte längre möjligt att använda taggsystem på det sätt Robert Lund ochb Adam Ulvegärde gjorde åt Ikea. Rent tekniskt går det fortfarande, men efter Ikea Showroom-kampanjen har Facebook  ändrat reglerna för taggar:

- Kampanjen kunde pågå i cirka två veckor, men det var inte så att vi blev nedstängda eller så, säger Adam Ulvegärde.

Farfar, som det fullständigt regnat lejon över för Nokia-kampanjen World´s Biggest Signpost, gör vågen efter beskedet:   
- Fantastiskt. Vilket toppensätt att bli väckt på, säger en sömndrucken Carl Fredrik Jannerfeldt.   

Det kan tyckas något ironiskt, rentav sorgligt, att numera nedlagda Farfar gått som tåget i Cannes och vunnit en rad lejon:

- Det känns som att vi avslutar med flaggan i topp, säger Carl Fredrik Jannerfeldt.   
Han delar Robert Lunds uppfattning att årets shortlist inom Titanium & Integrated har extremt starka bidrag:   
- Att Sverige får in två bidrag bland jobben, som inte bara är fantastiska, utan också väldigt speciella är stort. Och just Titan är den mest särpräglade kategorin och i mitt tycke också den allra mest häftiga, säger han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.