Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

F&B:s tunga nederlag

Publicerad: 3 april 2008, 20:34

De vanliga storvinnarna Forsman & Bodenfors, Lowe Brindfors, Åkestam Holst och Storåkers McCann gjorde alla ett jämförelsevis dåligt år. Inte ett guld blev det. För F&B är det första gången på fjorton år.


På samma sätt som Guldägget 2008 har en tydlig storslamvinnare i DDB så finns det en lika tydlig förlorare i Forsman & Bodenfors. Sedan 1994 har Forsman & Bodenfors varje år inkasserat minst ett guldägg. Alla som har varit på besök på Göteborgs-byrån vet att deras vinstrum är en bisarr syn, äggtavlorna står i mångmeterlånga travar längs väggarna. I år nära halverades F&B:s antal nomineringar mot 2007. Med fjorton nomineringar var de ändå ledande byrå tillsammans med Brindfors.

Men slutresultatet blev sämre än någonsin.

Inget guldägg och ”bara” två silverägg   –   i film för ”Säg emot” för IQ och för ”Mms” för AMF Pension i Integrerad kampanj. Tunga kategorier och ett resultat som vilken annan framgångsrik byrå skulle vara nöjd med. Men för Forsman & Bodenfors är detta ett uselt resultat. Vad har hänt?

– Det är jämnare i toppen numera. De har varit den lysande stjärnan men andra byråer har samtidigt blivit bättre. Fler kan tävla i kreativ framgång, säger  Jan ne Nord, juryordförande.

– Som jag nämnt tidigare så håller alla bidrag en hög och bra nivå, men inget känns helt nytt. Ibland finns det självklara vinnare i varje kategori, men i år är det jämnare. Kanske det är så att inte andra byråer blivit jättemycket bättre, utan snarare att ingen byrå längre har den tydliga ledningen, fortsätter han.

Inte bara F&B gjorde ett sämre resultat än på länge  – Storåkers McCann fick trots nio nomineringar bara ett silver-ägg. Åkestam fick två silver på åtta nomineringar och Brindfors fem silver på fjorton nomineringar.

– Forsmans resultat är det mest anmärkningsvärda. Men det är svårt att jämföra deras resultat med förra året då vi också hade två till kategorier.   Det är min reflektion när man ser det totala resultatet. Som vd för Reklamförbundet kan jag dock inte kommentera resultatet på det sättet, juryn är och ska vara fullkomligt fri att göra sin bedömning, säger  Pia  Grahn Brikell .

Läs mer i pappersutgåvan av Resumé.

Maria Lindholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.