Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

F&B skapar Melodikryssfabriken

Publicerad: 12 September 2013, 20:39

Melodikryssfabriken.

Klassiska Melodikrysset i P4 vill nå fler lyssnare. Då kläckte reklambyrån Forsman & Bodenfors idén Melodikryssfabriken. I dag är det premiär för sajten där vem som helst kan skapa sitt eget Melodikryss eller lösa andras kryss.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsF&B

Nu ska Melodikrysset i P4 – ett av Sveriges Radios mest populära program – bli ännu hetare. Enligt SR lyssnar 1,7 miljoner varje lördag när programledaren Anders Eldeman presenterar veckans kryss – och varje vecka skickar över 45 000 lyssnare in sina lösningar.

Reklambyrån Forsman & Bodenfors fick uppdraget av Sveriges Radio att göra programmet till en ännu kraftigare magnet. Konceptet som ska göra detta möjligt heter Melodikryssfabriken – en sajt där användarna kan sätta ihop sina egna melodikryss och lösa andras.

”Sajten är anpassad både för mobil och dator och med melodikryssen som skapas kan man utmana sina vänner via sociala medier – eller så skriver man ut kryssen på papper och använder som quiz på festen”, meddelar Sveriges Radio och F&B.

– Vi har skapat Melodikryssfabriken för att locka fler användare och lyssnare till  Melodikrysset och i förlängningen P4. Målgruppen är 30-49-åringar, säger Helen Hellströmer, kommunikationschef på Sveriges Radio.

Kampanjen komer att synas genom digital annonsering i mobiler, surfplattor och datorer genom bland annat Spotify, Tidningsnätet och Facebook.

– Det blir också en livebanner på feber.se, som innebär att målgruppen får svara på kryssfrågor live i annonsen, baserat på vad som sänds i P4 just då, säger Helen Hellströmer.

Den som skapar det mest spelade krysset i Melodikryssfabriken får göra ett riktigt melodikryss i P4 tillsammans med Anders Eldeman.

Arbetsgruppen på F&B:

Agnes Stenberg Schentz, AD
Ted Mellström, AD
Marcus Hägglöf, Copywriter
Pontus Levahn, Copywriter
Nicole van Rooij Ekström, produktionsledare
Maria Bergkvist, projektledare
Viktor Brittsjö, formgivare
Ellinor Bjarnolf, formgivare
Helena Wård, digital producent
Johan Wingård, interaktionsdesigner
Désirée Maurd, PR

Produktionsbolag: Aino

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsF&B

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.