Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

F&B Sveriges högst rankade byrå internationellt

Publicerad: 2 februari 2009, 12:34

BBDO New York rankas som världens bästa byrå 2008 – överlägset.
F&B kvalar in som Sveriges bästa byrå internationellt , med en 31:a plats.
Farfar gjorde förra årets 38:e bästa kampanj.
I alla fall enligt Big Won Report.


Big Won Report rankar, liksom Gunn Report, byråerna efter tävlingsresultat.
Men jämfört med Gunn Report är Big Won indelat i fler kategorier.

I stora drag innebär 2008 års Big Won att de svenska byråerna backar i en aning i rankning, men som reklamland tar Sverige ett steg framåt och rankas  som världens nionde bästa reklamnation.

F&B rankas alltjämt som Sveriges bästa byrå trots att plats 31 innebär ett kliv bakåt.  

Den svenska byrårepresentationen är som vanligt störst i kategorin digital. Crispin Porter + Bogusky, Miami ligger  även i år i topp, medan Farfar har tappat andra platsen till Goodby, Silverstein and Partners och är rankad som världens tredje bästa digitala byrå.

Farfar kan i alla fall glädja sig år att byrån ligger bakom den 38:e bästa kampanjen 2008 – oavsett kategori. Det är kampanjen Get Out And Play, i regi av Oskar Bård, för Nokia som rankas som den bästa svenska kampanjen internationellt förra året.

En annat svenskt glädjeämne är att Goss rankas som 20:e bästa DM-byrå.

Bland svenska kreatörer utmärker sig teamet  Samuel Åkesson och  Thomas Mankovsky på Fallon i London som rankas som världens åttonde respektive 18:e bästa ad.

Big Won-resultatet i korthet

•    BBDO New York är bäst i världen. CP&B tappar rejält. Plats 17.
•    Tyskland dominerar med tre byråer bland topp fyra.
•    F&B är bästa byrån, men backar till plats 31.
•    Goss är bästa DM-byrån från Sverige, plats 20. Åkestam på 26:a
•    Digtial svensk dominans: Farfar tappar en plats till 3. Brindfors är 9:a, Great Works 16, DDB 20, F&B 24 (rankad på plats fyra förra året), Goss 34, North Kingdom 43.
•    Inom TV är F&B enda rankade svenska byrå, plats 28.
•    Ingen svensk byrå i print.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.