Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

F&B vill återerövra Ikea

Publicerad: 2 juli 2012, 09:28

Foto: Andreas Elgstrand.

Forsman & Bodenfors har förlorat Ikea-kontot efter 16 års samarbete med storkunden. Men byrån har inte gett upp hoppet om att få tillbaka möbeljätten igen, längre fram. – Vår mentala inställning är att vi tar en paus, vi vill gärna jobba med Ikea igen i framtiden, säger projektledaren Olle Victorin till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstForsman & BodenforsIkea

Stämningen på Forsman & Bodenfors är naturligtvis inte på topp i dag efter beskedet att Ikea avslutar samarbetet med byrån och i stället väljer Åkestam Holst som ny reklambyrå för den svenska marknaden.

–      Självklart är vi besvikna. Det har varit en fantastisk resa med Ikea, men det är lätt att förstå att behovet av förändring i sig blir avgörande efter så många års samarbete. Så vi har inte svårt att förstå eller att acceptera Ikeas beslut, säger Olle Victorin som gratulerar Åkestam Holst.

Men F&B – Sveriges största och mest framgångsrika byrå – låter sig inte nedslås. Man ser tappet av Ikea som en möjlighet att attrahera nya spännande storuppdrag. F&B deltar i flera pitcher för närvarande.

Och målet är att återerövra Ikea i framtiden.

Hur förlusten av Ikea påverkar F&B återstår att se. Ett tiotal personer, ibland fler, har jobbat med prestigekunden.  De får nu andra uppgifter på byrån.

–      Vi har känt till det här länge att risken finns, så vi har kunnat planera för ett sådant scenario. Vi har haft ett bra första halvår. Jag kan inte kommentera det i detalj, men vi kommer att ha en tillväxt i år, även utan Ikea, säger Olle Victorin.

Forsman & Bodenfors-koncernen hade i snitt 202 anställda och själva reklambyrån i snitt 106 anställda under 2011.

Reklambyråns omsättning var 401 miljoner kronor i fjol. Rörelseresultatet låg på 28 miljoner kronor.

Hela F&B-koncernen med reklambyrån Forsman & Bodenfors, Happy F&B, F&B Case, F&B Factory, Kollo F&B, F&B Inhouse och SMFB.omsatte 511 miljoner kronor 2011 och gjorde ett rörelseresultat på 53 miljoner kronor.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.