Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

F-Secure rundar copywriters i integritetskampanj

Publicerad: 7 November 2014, 12:03

F-Secure har dragit igång en kampanj för sajten Integritetskollen, som företaget startar i veckan. Tanken är att väcka debatt om vad en dator och mobil egentligen läcker för information och hur annonserna utformar sina budskap efter det. Det finurliga är att copytexten skapas per automatik.


Ämnen i artikeln:

Berntzon BylundF-secure

F-Secure hävdar att dagens annonsörer och medier använder information om användaren för att anpassa annonsernas budskap.

Företaget hävdar också att insamlingen sker utan folks medvetande.

Säkerhetsjätten nu vill uppmärksamma detta genom en kampanj för sajten Integritetskollen.

– Vi vill lyfta diskussionen och opinionen kring det här med att integritet är en viktig fråga. Framförallt vad gäller profilering och tracking av våra uppgifter på nätet, säger F-Secures Skandinavienchef Xerxes Malekani.

Kampanjen är uppbyggd så att den plockar upp information om besökaren i realtid och skapar bannern utefter det, inklusive all copytext.

Detta är praktiskt möjligt genom att besökarens position samkörs med väderdata för att skapa texter som exempelvis "Vädret ser dåligt ut i Bromma där du sitter – i eftermiddag blir det regn".

Bannern visar också information som kan hämtas om besökaren – alltifrån telefonmodell och operativsystem till ip-adress.

–Vi tycker att folk ska ha möjlighet att själva välja när man vill bli trackade, säger Xerxes Malekani.

Berntzon & Bylund ligger bakom såväl bannerkampanjen som sajten integritetskollen.se

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Berntzon BylundF-secure

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.