Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

F-Secures toalettkampanj ska lyfta integritetsfrågan

Publicerad: 25 Mars 2015, 09:06

Bild på kampanjen

Kampanjen på besökstoaletterna på e-commercemässan ska lyfta frågan om personlig integritet och sprida F-Secures integritetstjänst Freedome.


Ämnen i artikeln:

F-secure

När besökarna på e-commercemässan i Kista gör ett stopp inne på toaletten möts de av reklam med texten "de vet mer om dig än du själv". Det är en kampanj signerad IT-säkerhetsföretaget F-Secure. Syftet är att få till en beteendeförändring när det gäller insamling av personlig kundinformation.

– Kunddata kan användas till fantastiska saker. Men det vår toalettkampanj uppmärksammar är integritetsfrågan, att många företag samlar in din personliga information i hemlighet utan att du som kund har kontroll över hur informationen används och vem den sprids till. Det har jag ingen tolerans för och det är inte hållbart i längden, säger Xerxes Malekani, skandinavienchef på F-Secure.

F-secure har därför utformat ett sekretesslöfte som enligt uppgifter till Resumé innebär att de förbinder sig till följande:
1. Vi minimerar datainsamlingen om våra användare och begränsar dem till att förbättra våra produkter och tjänster. Vi gör det också enkelt för dig som vill stoppa datainsamlingen.
2. Vi snokar inte i personlig information och använder inte våra tjänster för att titta i mejl och statusuppdateringar eller för att följa vilka sidor folk besöker på nätet.
3. Vi lämnar inte vidare information. Våra villkor innehåller inga bakdörrar med gräddfiler för myndigheter, främmande makt eller kommersiella aktörer. Den som vill komma åt data måste gå via finsk polis, som följer en av världens tuffaste integritetslagar, eller Interpol.

– Det här en förtroendefråga. Företagen kan inte ha vilda västern i kunddatainsamling längre, vi måste alla vara transparenta och öppna gentemot våra kunder för att kunna fortsätta att samla in kunddata på ett ansvarsfullt sätt. Vi hoppas med vårt sekretesslöfte kunna inspirera fler företag att göra samma sak, säger Xerxes Malekani.

F-Secures skandinavienchef ska också, som en av programpunkterna på mässan, hålla ett föredrag på temat personlig integritet på nätet där frågan "vart går gränsen" diskuteras.

Linnéa Kihlström


Ämnen i artikeln:

F-secure

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.