Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Få uteliggare i Finspång

Publicerad: 27 februari 2008, 07:15

Den Örebrobaserade reklambyrån Strateg lyfter fram Finspång kommuns fördelar genom att poängtera nackdelar i större städer. Målet med kampanjen är att visa på fördelar med att bo i Finspång.


Annonser med texten "Finns i Finspång...".

Bakgrunden till kampanjen är att Finspång haft problem med utflyttning till bland annat den närliggande staden Norrköping. Samtidigt är det få som har valt att flytta till Finspång. Detta ledde till att Finspång i slutet av förra året drog igång en kampanj för att lyfta fram kommunens fördelar. Nu fortsätter satsningen under hela 2008.

Målgruppen för kampanjen är tomtköpare i Norrköping, familjer med barn i skolåldern, pendlare som arbetar i staden och folk som flyttat ut.
– Storstäderna har många fördelar. Men de kan också ge en hel del negativa associationer. Där finns uteliggare, rusningstid och utsläpp. Begrepp som knappast förknippas med mindre samhällen. Finspång blir en motpol till detta. Genom ett antal situationer, där dessa begrepp får en annan innebörd visar man på Finspångs fördelar, säger Leif Goldkuhl, projektledare på Strateg .

Målet med kampanjen är att öka trafiken till hemsidan boifinspong.nu, få fler barnfamiljer samt andra att flytta till Finspång och öka kommunens attraktionsvärde.

Hur har kampanjen gått hittills?
– Det kortsiktiga målet har uppnåtts och vi har sett en 360-procentig ökning av trafiken in till hemsidan under kampanjen första veckor. Det hände verkligen något när vi körde igång, säger Leif Goldkuhl.

Kampanjens bärande media är utomhus. Detta backas upp av annonser i bland annat Norrköpings tidningar, Folkbladet och Vårt Norrköping samt webb.

– Tuffast var att sälja in annonsen med texten ”uteliggare”. Den fungerar för att det är just Finspång och inte en större stad som faktiskt har det problemet. Men det var tufft av Finspång att våga köra den, säger Leif Goldkuhl.

Finspång

Byrå: Strateg Marknadsföring
Arbetsgrupp: Leif Goldkuhl projektledare,  Filip Annerblom  ad, Mats Larsson copy

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.