Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebook ändrar annonskostnaden

Publicerad: 10 juli 2015, 06:35

Förändrar annonskostnaden

Nu ändrar Facebook vad som räknas som klick på annonserna.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Tidigare har annonskostnaden baserats på klick inklusive gillningar, kommentarer och delningar.

Men nu slopas de bestämmelserna och priserna kommer i framtiden bara att baseras på hur många "riktiga" klick som en annons har genererat. Alltså beräknas kostnaden på klick en annan sajt, Call-to-action-klick, klick för att installera en app, klick till Canvas-appar och klick för att kolla på en video på en annan sajt.

Förändringen innebär att CPC (Cost-per-click) kan bli högre, men CTR (Click-through-rate) kommer att gå ner för alla annonser.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.