Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebook: Annonsera på söndagar eller måndagar

Publicerad: 17 november 2015, 14:23

Annonsera digitalt på söndagar eller måndagar, säger Facebook.

Foto: Colourbox

Nå konsumenterna med digitala kampanjer? Då ska du satsa på att annonsera på söndagar och måndag, menar Facebook.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Julen närmar sig med stormsteg och varumärken gör sig redo att slå på stortrumman. Facebook arbetar nära varumärken för att dra nytta av särskilda dagar för handeln, bland annat Black Friday och annandag jul. Många annonsörer tar för vana att annonsera på fredagar och lördagar, men Facebook uppmuntrar nu varumärken att fånga konsumenternas uppmärksamhet via kampanjer på söndagar och måndagar. Dessa dagar var i fjol ”låga investeringsdagar”.

Ian Edwards, planerare på Facebook, säger till Campaign att när du handlar online så är folk mer benägna att söka objekt på en söndag och sedan göra köpet på måndagen.

Enligt data från Facebook hade detaljhandelns webbplaster 181 miljoner besök i Storbritannien på Black Friday. Trafiken gick upp med 59 procent jämfört med 2013. Annandag jul hade liknande toppar. Här var det dessutom fler män än kvinnor som shoppade på nätet.

Black Friday är en amerikansk shoppingdag som äger rum dagen efter Thanksgiving och som introducerades av Amazon och Asda, som ägs av Walmart. Fenomenet har spridit sig till Sverige.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.