Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebook-annonsörer kan nu välja att betala bara om annonsen setts med ljud

Publicerad: 13 februari 2017, 08:52

Facebook utökar valmöjligheterna för sina annonsörer. Bland annat ska annonsörerna ha möjlighet att endast betala när en användare sett en annons med ljudet påslaget.


Ämnen i artikeln:

Facebook annonseringFacebookReklam

Facebooks videoannonser hamnade i höstas i blåsväder då man felkalkylerat tiden folk tittat på annonserna med mellan 60 och 80 procent.  Kanske är fredagens ändringar ett sätt att blidka de upprörda annonsörerna.

Annonsörerna har nämligen, enligt AdAge, varit bekymrade över att lejonparten av all video på Facebook konsumeras med ljudet avslaget. I den nya uppdateringen kommer dock Facebook ge dem möjlighet att betala endast när en tittare sett filmen med ljudet påslaget. AdAge menar att det är ett sätt att utmana Snapchat, där tittare ser annonser med ljudet påslaget 70 procent av tiden. Facebook introducerar även möjligheten att betala när en tittare sett minst två eller tio sekunder av en annons.

Utökningen av valmöjligheterna är en del av en större uppdatering där Facebook vill erbjuda sina annonsörer större transparens. Nätjätten kommer i framtiden att vara anslutna till Media Ratings Council (MRC) och erbjuda annonsörer på både Instagram och Facebook mer detaljerade siffror om hur målgruppen reagerat på annonser.

Facebook arbetar sedan tidigare tillsammans med 24 externa bolag för utvärdering av annonsdata, MRC ska säkerställa att den data Facebook ger till dessa bolag stämmer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.