Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Facebook-anställda i öppen protest mot politiska annonser

Publicerad: 29 Oktober 2019, 07:14

Mark Zuckerberg.

Foto: Wikimedia Commons.

Mark Zuckerberg får kritik av de egna anställda, Isabella Löwengrip försöker vända den negativa trenden och Svenska Institutets marknadsföring får kritik. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripFacebookSvenska institutetMark ZuckerbergReklamMorgonsvepet

Nu går 250 anställda på Facebook ut i ett öppet brev och kritiserar bolagets policy för politiska annonser. Brevet är riktat direkt till vd:n och grundaren Mark Zuckerberg och publicerat i The New York Times.

Bakgrunden är att Mark Zuckerberg har försvarat beslutet att inte lägga sig i innehållet i politiska annonser, då det handlar om yttrandefrihet. Det håller inte de 250 anställda med om, som vill att politiska annonser ska behandlas som vilka andra annonser som helst. De tror att ledningens nuvarande hållning riskerar att urholka förtroendet för Facebook.

"Desinformation påverkar oss alla. Vår nuvarande policy kring faktakontroll av personer med politisk makt, eller de som siktar på att skaffa sig det, är ett hot mot det som Facebook står för", skriver de bland annat.

En talesperson för Facebook säger till The New York Times att Facebook står fast vid att inte censurera politiker, men att man jobbar på att hitta sätt för större transparens kring politiska annonser. Han säger också att Facebook uppskattar tilltaget från de anställda, eftersom "Facebooks kultur bygger på öppenhet".

Isabella Löwengrip försöker vända negativa trenden
"Det är en jobbig vecka som väntar men jag tar en dag i taget. I fyra veckor har jag varit i en fruktansvärd tornado och försökt landa och nu har vi gjort det. Planen är utlagd, jag har tagit beslut och nu måste jag ta action på det". Ja, entreprenören och influencern Isabella Löwengrip fortsätter med sin strategi att prata öppet om sina problem på sin blogg.

Men nu tycks i alla fall en riktning framåt vara utstakad. Bakgrunden är att hon tidigare i höst gick ut och erkände att hennes karriär var i gungning och flera av hennes verksamheter inte gått bra. Hon berättade även att den så omtalade internationella lanseringen av varumärkena lagts på is, så även den planerade flytten till USA. Sedermera lades även hennes nyinköpta villa på Lidingö ut till försäljning.

Svenska Institutets marknadsföring får kritik
I en opinionsartikel av DN:s Lisa Magnusson framförs kritik mot marknadsföringen av Sverige på Svenska Institutets sajt Sweden.se. Detta på grund av att det på sajten finns information om de bidrag som finns att ansöka om i Sverige.

"Sverige är ett fantastiskt land. Men genom att älta hur mycket pengar man kan mjölka systemet på förvandlar Sweden oss till lillkillen. 'Vi har godis! Ni kan ta hela påsen!'. Det är genant att alls behöva påpeka detta självklara, som de flesta får lära sig redan som barn: Vänner som bara vill ha en ifall de får en massa saker är inga riktiga vänner, Sweden. Det är inte så goda relationer fungerar, skriver hon bland annat.

Googles vinst uppfyller inte förväntningarna
Under gårdagen släpptes kvartalsrapporten för Googles moderbolag Alphabet. Det visade sig att omsättningen uppgick till 40,5 miljarder dollar, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med i fjol. Även vinsten steg och landade på 7,1 miljarder dollar. Det var dock mindre än analytikernas förväntningar på 8,8 miljarder dollar. Det ledde till att aktien föll med 1,7 procent i efterhandeln på New York-börsen. Det skriver Dagens Nyheter.

Sony varumärkesskyddar Playstation
PS6, PS7, PS8, PS9 och PS10 är varumärken numera bara för Sony att använda. Då många är skeptiska till om huruvida spelkonsoler som produkt har en framtid, är Sony tvärsäker på att så är fallet. PS4 lanserades 2013, och om man släpper konsoler i samma takt som hittills skulle en PS10-konsol finnas på marknaden om 20-30 år. Det skriver sajten Ubergizmondo.

Poddar allt mer viktiga för Spotify
För Spotify kommer poddar bli lika viktiga som originalinnehåll är för Netflix. Det säger Spotifys finanschef Barry McCarthy i en intervju med CNBC apropå den senaste kvartalsrapporten som kom igår. Till skillnad från hur det brukar vara visade Spotify positiva siffror. Den senaste tiden har bolaget satsat hårt på poddar, vilket inte minst märks för den som tittar närmare på användandet. 14 procent av de månatliga aktiva användarna lyssnar på poddar och tillväxten för lyssningstimmar på segmentet ligger på 39 procent jämfört med Q2 i år. Det skriver CNBC.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev