Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Facebook ber om ursäkt till Cancerfonden för borttagen kampanj

Publicerad: 21 Oktober 2016, 10:48

Cancerfondens kampanjfilm som togs bort av Facebook.

Cancerfondens informationsfilm om hur bröstcancer kan upptäckas stoppades av Facebook. Men nu ber det sociala nätverket om ursäkt.


Facebook har varit inblande i flera uppmärksammande händelser de senaste åren där bilder, av svårförklarliga anledningar, censurerats med hänsvisning till att de bryter mot nätverkets regler. Det senaste i raden är Cancerfonden "bröstskola" som handlade om hur kvinnor kan upptäcka cancer i tid och därmed ha större chans till överlevnad.

Aftonbladet uppmärksammade Facebooks censur i veckan, och därfter rapporterades händelsen i en rad internationella medier som The Guardian, BBC och New York Post. Cancerfonden publicerade också ett öppet brev till Facebook där de kräver en förklaring till att deras kampanj plockades ner.

Nu skriver Aftonbladet att Cancerfonden har fått en ursäkt.
"Vårt team går igenom miljontals marknadsförda bilder varje vecka, och i vissa fall händer det att vi felaktigt stoppar annonser. Den här bilden bryter inte mot våra annonsregler. Vi ber om ursäkt för misstaget och har meddelat annonsören att vi nu godkänner deras annonser", skriver en talesperson för Facebook till tidningen.

Cancerfonden hälsar att en ny version av Bröstskolan är på väg upp på Facebook.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.