Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebook-chefen: Så snabbt växer mobilen

Publicerad: 28 april 2016, 11:49

Facebook Nordics vd Martin Ingemansson på Stora Annonsördagen.

Foto: Facebook

91 procent besöker Facebook via mobilen istället för datorn. Ändå är det en relativt liten del av annonspengarna som spenderas mobilt. Dags att tänka om nu, säger Facebook Nordics vd Martin Ingemansson.


Ämnen i artikeln:

DigitaltFacebookMobilSmartphonesStora Annonsördagen

När Facebooks Nordics vd Martin Ingemansson besökte Stora Annonsördagen under torsdagen så låg mobilen i fokus. Facebook har sedan starten haft det primära målet att vara bäst i mobilen och allt anpassas numera härefter. Den senaste tidens satsningar består av live-tv,virtual reality, Instant Articles och bots i Messenger. It-jätten lockar över både företag och mediehus och tar en allt större bit av kakan.

Så hur ska man som företag tänka? Jo – du måste satsa pengar på mobilt nu! 91 procent av alla Facebookinloggningar sker via mobilen och siffran bara växer.

LÄS MER: Facebook ökar vinsten med 200 procent

– Det finns fler mobiltelefoner att välja mellan och produkterna som utvecklas är bättre. Sen är det alla nya plattformar som Instagram, Facebook och Youtube som gör mobilen till den primära skärmen, säger Martin Ingemansson, vd Facebook Nordics, till Resumé.

Mediekonsumtionen har förändrats drastiskt.

– Om du sitter och tittar på tv så är det ändå mobilen som är din skärm. Vi såg det ganska tidigt och fokuserade därför på att vara bäst i mobilen.

Hur sköter sig de svenska annonsörerna?
– Vissa är jätteduktiga mobilt, medan andra ligger långt efter för att man fortfarande är fast i den gamla strukturen. Titta bara på hur mycket pengar som fortfarande spenderas på tv-reklam och hur lite som avsätts mobilt. Företagen bör investera där människorna spenderar sin tid.

Facebook Live är en av Facebooks senaste lanseringar. Martin Ingemansson har stora förhoppningar på funktionen.

– Vi tittar fortfarande på hur stor potential det har. Det går att göra intressanta saker med Live ur ett marknadsföringsperspektiv, på ett kreativt sätt som är relevant för plattformen.

Martin Ingemansson tar företagsaktiveringar som exempel.

– Vi har sett det hos bland annat Loka och nu senaste Grand Hotel, som visade upp sin nya svit. I USA har varumärken börjat använda sig av kändisar som sänder live. Människor spenderar fruktansvärt mycket tid på Facebook varje dag, tänk då att som varumärke kunna spendera live-tid med dem.

Och virtual reality?
– Det är ett stort bet för oss, framförallt inom gaming. Just nu håller vi på att laboerera hur man kan använda det i sociala sammanhang, som ännu är i sin linda.

Diskussioner går varma om att ni kan komma att bli ett hot för de traditionella mediehusen?
– Vi vill bara leverera en så bra produkt till konsumenten och våra partners som möjligt. Instant Articles är ett bra exempel på detta. Den har byggts tillsammans med publicister för att förbättra både upplevelsen för läsarna och laddningstiden för innehållet,säger Martin Ingemansson.

Martin Ingemanssons lärdomar i det mobila bruset:

- Att vara intressant till exempel genom att spela på känslor är extremt viktigt om du vill få ditt budskap igenom.
- Du kan inte förlita dig på saker som fungerar i en datorvärld, då cookies inte fungerar på mobilen.
- Tro inte att det du gjorde förra året är dagens sanning. Se till att använda rätt verktyg om ni är redo att möta människor på mobiltelefonen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.