Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebook crashade Youtubes 10-årsfirande

Publicerad: 24 april 2015, 07:19

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg

Foto: Michael Wuertenberg, Wikimedia Commons

I går var det tio år sedan den första videon laddades upp på Youtube. Samma dag tillkännagav Facebook lanseringen av branded-video-programmet Anthology. Flera publicister är redan med på tåget, skriver AdAge.


Ämnen i artikeln:

FacebookYoutube

Facebook crashade Youtubes tioårsparty. På Anthology kommer publicister och skapare av digital rörlig content som Vice, The Onion, Vox Media, Tastemade och Funny or die att producera videos för annonsörer i samarbete med Facebooks inhouse-byrå Creative Shop.

I Anthologys affärsmodell kopplas annonsören ihop med en publicist eller ett produktionsbolag och betalar dem för att göra en eller flera filmer för varumärket.   Men med Anthology är också annonsörerna uppbundna att köra det rörliga innehåll som skapats som annonser exklusivt på Facebook, enligt en talesperson för det sociala nätverket. Med detta hoppas Facebook kunna stärka sin ställning på marknaden för digital videoreklam.

I onsdags meddelade Facebook att det startas fyra miljarder videoströmmar i genomsnitt per dag på plattformen. I september låg motsvarande siffra på en miljard.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.