Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Facebook drar igång reklam i mobilen

Publicerad: 6 Februari 2012, 12:56

Foto: Colourbox.

Facebook ska börja visa annonser för sina mobilanvändare. Satsningen drar igång inom ett par veckor. Tanken är att hitta en ny intäktskälla inför bolagets börsnotering, som är beräknad till maj i år.


Ämnen i artikeln:

FacebookFinancial TimesMark ZuckerbergiPadAppleiPhone

Facebook har redan diskuterat olika förslag med olika reklambyråer  för att visa upp något man väljer att kalla "featured stories", enligt  flera källor till Financial Times.

Det troliga är att satsningen sjösätts i mars, enligt källorna.

Facebooks senaste drag blir ett riktigt eldprov för att testa om man kan balansera aktieägarnas och användarnas intresse.

Så  sent som i förra veckan framgick det att Facebook, i sin ansökan om en  börsnotering, har meddelat att man saknar tillräckligt med intäkter från  de som använder Facebook via mobilen.

Facebook har idag cirka 850  miljoner användare, varav hälften från gång till annan loggar in via  mobilen.

Här ser Facebook en risk för att bolaget drabbas negativt  ekonomiskt i det att en allt större andel av användarna går över till  smarta telefoner i stället för att använda en dator.

Facebook  håller ett event i New York för marknadsförare den 29 februari. Bolaget  räknar med att presentera nya annonseringsmöjligheter för olika bolag i  samband med seminariet.

Microsofts förra annonsförsäljningschef,  numera Facebooks vice vd för globala marknadslösningar, Carolyn Everson,  förväntas bland annat presentera en design för varumärkessidor som  baserar på Timeline, vilket är ett nytt profilupplägg som Facebook  började rulla ut för användarna under förra månaden.

Facebook  räknar också med att ta ytterligare steg när det gäller att publicera  annonser som länkar tillbaka inom Facebook-nätverket snarare än att peka till  andra webbplatser, enligt källor till Financial Times.

Facebook ska också försäkra stärka sitt eget varumärke.

Så sent som förra veckan plockade bolaget över marknadschefen för Levi Strauss, Rebecca Van Dyck.

Hon  har även arbetat för Apple med iPhone, iPad och iPod och var även  hjärnan bakom Nikes kampanj Just Do It, enligt Financial Times.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.