Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 6 Februari 2012, 12:56
Foto: Colourbox.
Facebook ska börja visa annonser för sina mobilanvändare. Satsningen drar igång inom ett par veckor. Tanken är att hitta en ny intäktskälla inför bolagets börsnotering, som är beräknad till maj i år.
Facebook har redan diskuterat olika förslag med olika reklambyråer för att visa upp något man väljer att kalla "featured stories", enligt flera källor till Financial Times.
Det troliga är att satsningen sjösätts i mars, enligt källorna.
Facebooks senaste drag blir ett riktigt eldprov för att testa om man kan balansera aktieägarnas och användarnas intresse.
Så sent som i förra veckan framgick det att Facebook, i sin ansökan om en börsnotering, har meddelat att man saknar tillräckligt med intäkter från de som använder Facebook via mobilen.
Facebook har idag cirka 850 miljoner användare, varav hälften från gång till annan loggar in via mobilen.
Här ser Facebook en risk för att bolaget drabbas negativt ekonomiskt i det att en allt större andel av användarna går över till smarta telefoner i stället för att använda en dator.
Facebook håller ett event i New York för marknadsförare den 29 februari. Bolaget räknar med att presentera nya annonseringsmöjligheter för olika bolag i samband med seminariet.
Microsofts förra annonsförsäljningschef, numera Facebooks vice vd för globala marknadslösningar, Carolyn Everson, förväntas bland annat presentera en design för varumärkessidor som baserar på Timeline, vilket är ett nytt profilupplägg som Facebook började rulla ut för användarna under förra månaden.
Facebook räknar också med att ta ytterligare steg när det gäller att publicera annonser som länkar tillbaka inom Facebook-nätverket snarare än att peka till andra webbplatser, enligt källor till Financial Times.
Facebook ska också försäkra stärka sitt eget varumärke.
Så sent som förra veckan plockade bolaget över marknadschefen för Levi Strauss, Rebecca Van Dyck.
Hon har även arbetat för Apple med iPhone, iPad och iPod och var även hjärnan bakom Nikes kampanj Just Do It, enligt Financial Times.
Karl-Johan Byttner