Reklam
Facebook erbjöd annonser riktade mot sårbara ungdomar
Publicerad: 2 maj 2017, 08:15
Foto: Mostphotos
I ett läckt dokument beskriver nätjätten hur man kan rikta annonser mot tonåringar som känner sig "värdelösa, osäkra och i allmänhet misslyckade".
Det är den australiensiska tidningen "The Australian" som tagit del av ett internt dokument som gått ut till Facebooks Australien-kontor. I det 23-sidiga dokumentet beskriver Facebook hur man kan nå målgrupper med annonser beroende på hur de känner sig. Några av de känslomässiga stadier man hävdar kunna rikta in sig på är när ungdomar känner sig värdelösa, osäkra, besegrade, oroliga, stressade och i allmänhet misslyckade. Kampanjerna kan nå användare så unga som 14 år, något som väckt massiv kritik.
Den amerikanska nätjätten har redan gått ut med ett uttalande där de beskriver The Australians artikel som missvisande och att rapporten var till för att hjälpa marknadsförare förstå hur användare uttrycker sina känslor på plattformen. De medger dock att rapporten inte följt de etiska riktlinjer som finns för interna rapporter.
Sedan tidigare erbjuder Facebook annonsköpare data om användares relationsstatus, intressen, plats, ålder samt hur ofta och hur de använder plattformen.