Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 6 Oktober 2020, 08:10
En QAnon-anhängare syns i röd t-shirt.
Den kontroversiella rörelsen QAnon beräknas ha hundratusentals anhängare, och tror att president Donald Trump i hemlighet driver en hemlig kamp mot satanistiska pedofiler som styr USA bakom kulisserna. Nu inför Facebook hårdare regler, och förbjuder reklam för QAnon och liknande grupper.
De senaste fem åren har konspirationsteorier fått allt mer fäste i den amerikanska politiken, menar journalisten och författaren Kent Werne i en intervju med SVT.
En av de dominerande konspirationsteorierna som fått många anhängare de senaste åren är den skapad av ”QAnon”, vars medlemmar menar att president Donald Trump driver en kamp mot en barnätande pedofiler. Rörelsen beräknas ha hundratusentals anhängare, och sprider en stor del av informationen kring teorin på nätet.
Techjättarna har redan infört metoder för att minska spridningen av inlägg som främjar konspirationsteorins inlägg. Blad annat har Facebook lågprioriterat inlägg från gruppen och de, tillsammans med Twitter och Tiktok, har aktivt tagit bort material som sprider teorierna. En av grupperna som Facebook tagit bort hade över 200 000 medlemmar.
Nu förbjuder Facebook även reklam som på något vis ”lovordar, stöttar eller representerar militariserade sociala rörelser”, skriver The Verge. Därmed förbjuds reklam från QAnon.
I samband med att användare söker på taggar som #savethechildren, som har använts av rörelsens anhängare, kommer Facebook även att länka till trovärdiga organisationer för barns ändamål.
Bland annat Washington Post har nyligen uppmärksammat hur Facebook och Twitter varit blinda inför konspirationsteoriernas växande inflytande på deras plattformar.