Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebook ger svar på tal kring likes-köp

Publicerad: 20 januari 2012, 09:24

Facebooks talesperson i Norden, Frida Löwengren, tycker att företagen borde ägna sig att skaffa riktig uppmärksamhet och engagemang bland användarna än att köpa påhittade likes.

Igår kunde SVT berätta att företag säljer likes på Facebook. Nu slår Facebooks talesperson i Norden, Frida Löwengren, tillbaka: – Som företag på Facebook handlar det inte alltid om att ha flest antal likes utan i stället om att ha en relation och dialog med sina anhängare för att lyssna och lära av deras åsikter, säger hon.


Ämnen i artikeln:

FacebookSVT

SVT kunde bland annat berätta om att det svenska företaget Facebook-likes.se garanterar 5.000 likes för 4.900 kronor och 10.000 likes för  7.900 kronor.

Marknaden är visserligen relativt ny i Sverige, men  i USA är den redan etablerad och metoderna går ut på alltifrån  att använda fejkkonton till att liera sig med spelsajter där spelaren  inte kan komma vidare i ett spel utan att trycka på like.

Frida  Löwengren tycker att företag borde ägna sig åt att skapa ett engagemang  och intresse för varumärket snarare än att åstadkomma så många likes som  möjligt:
– Hela grundtanken med Facebook bygger på att det är användarna själva som skapar innehållet, säger hon.

Hon  kan visserligen förstå att stora varumärken vill ha många likes, men i så fall är det viktigt att detta sker på att korrekt sätt:
– Om de  som gillar sidan inte gör det på riktigt kommer de heller inte att  enagera sig i sidan. Dessutom finns det en stor risk att de slutar att  gilla sidan efter ett tag, säger Frida Löwengren.

Hon vill också poängtera att det naturligtvis inte är tillåtet att använda falska profiler på Facebook:
–  När Facebook upptäcker sådana saker så tas dessa konton bort, vilket  också betyder att deras gillanden försvinner, säger Frida Löwengren.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FacebookSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.