Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebook inför hashtags – succé för marknadsförare

Publicerad: 13 juni 2013, 11:38

Facebook börjar med hashtags i dag.

Nu lanserar Facebook sökbara hashtags, en funktion som sedan tidigare finns exempelvis på Twitter och Instagram. Det gör livet lättare för alla företag i det sociala nätverket. – De kan lättare mäta vad folk säger om företaget, och lära känna nya nischade målgrupper, säger Emma Blom, vd på Patchwork.


Ämnen i artikeln:

PatchworkFacebook

Att Facebook nu släpper funktionen sökbara hashtags tas emot med applåder från Patchworks vd Emma Blom. Funktionen har länge funnits på Twitter sedermera Instagram, men anledningen till att den har dröjt så pass länge på Facebook tror hon handlar om att nätverket i första hand är till för att kommunicera med vänner.

– Instagram och Twitter handlar mer om att nå ut till folk du inte känner, säger Emma Blom.  

I takt med att Facebook släpper in mer marknadsföring blir hashtag-funktionen högintressant för företag som vill synas. Patchworks vd menar att den gynnar både dem och användarna i lika stor utsträckning.  

– Det har stor betydelse för företag eftersom de lättare kan mäta vad folk säger om dem. Men det handlar också om att komma ikapp användarnas beteende. De diskuterar redan via hashtags i dag på Instagram och Twitter, säger hon.

Förutom att lättare kunna spåra vad användare skriver om varumärken, uppstår nya möjligheter att prata med potentiella målgrupper.

– Företag på Facebook vill hitta fans till sina varumärken. Om de kan göra sökbara hashtags blir det lättare att få folk att hitta till företaget, och till rätt diskussioner. Du kan också läsa av hur folk diskuterar om olika frågor. Jag tror att man kan lära känna och hitta mer nischade målgrupper framöver, säger Emma Blom.  

Hon tror att vi kommer att få se en uppsjö av kampanjer där företag utnyttjar möjligheten att ta ägarskap över hashtags. Men vi kommer också se flera exempel där annonsörerna går fel och bryter mot användarvillkoren.  

– Tidigare har vi mest sett kampanjer av typen "nominera en vän". Vi kommer nu att få en storm av Instagramtävlingar, vilka får det lättare eftersom hashtagsen blir sökbara på Facebook. Men vi kommer också få se exempel av typen "använd hashtagen och vinn", eller "beskriv varför du vill gå med i den här föreningen och vinn". Så får du inte göra på Twitter och Instagram. Ej heller på Facebook. Du får inte använda deras egna funktioner, exempelvis att dela tagga eller bilder för att vinna saker.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

PatchworkFacebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.