Reklam
Facebook kör igång autoplay-annonser
Publicerad: 18 december 2013, 07:54
Facebook-grundaren Mark Zuckerberg.
Den sociala nätverksjätten Facebook börjar sälja videoannonser denna vecka. En av de första annonserna blir en kort teaser specialgjord för Facebook om den kommande filmen ”Divergent” från Lions Gate Entertainment.
KB
Karl-Johan Byttner
Annonserna är så kallade autoplay-annonser, vilket gör att annonserna spelas per automatik i Facebooks nyhetsflöde oavsett om användarna klickar på dem eller ej, enligt Wall Street Journal.
Tidningens källor uppger att offentliggörandet sker idag och att annonsörerna börjar köras via både webb- och smartphone-flödet.
Det är dock inte klart hur många företag som kommer att annonsera där till en början.
Wall Street Journal rapporterade om Facebooks planer att erbjuda reklam upp till 15 sekunder på både webben och mobilen så sent som i augusti.
Facebook valde dock att avvakta dels grund av rädslan för att reklamen skulle kunna irritera användarna, dels på grund av vissa tekniska problem.
Tidningen rapporterar också att Facebook inledde tester i förra veckan där användarna plötsligt fick se autoplay-annonser när man loggade in.
Det är ännu inte klart hur mycket Facebook ska ta betalt av annonsörerna, men i augusti hade Wall Street Journal uppgifter om 2 miljoner dollar per dag för att nå målgruppen 18-54 år.