Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebook kör igång autoplay-annonser

Publicerad: 18 december 2013, 07:54

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg.

Den sociala nätverksjätten Facebook börjar sälja videoannonser denna vecka. En av de första annonserna blir en kort teaser specialgjord för Facebook om den kommande filmen ”Divergent” från Lions Gate Entertainment.


Ämnen i artikeln:

Wall Street JournalFacebook

Annonserna är så kallade autoplay-annonser, vilket gör att annonserna  spelas per automatik i Facebooks nyhetsflöde oavsett om användarna  klickar på dem eller ej, enligt Wall Street Journal.

Tidningens  källor uppger att offentliggörandet sker idag och att annonsörerna  börjar köras via både webb- och smartphone-flödet.

Det är dock inte klart hur många företag som kommer att annonsera där till en början.

Wall  Street Journal rapporterade om Facebooks planer att erbjuda reklam upp  till 15 sekunder på både webben och mobilen så sent som i augusti.

Facebook  valde dock att avvakta dels grund av rädslan för att reklamen skulle  kunna irritera användarna, dels på grund av vissa tekniska problem.

Tidningen  rapporterar också att Facebook inledde tester i förra veckan där  användarna plötsligt fick se autoplay-annonser när man loggade in.

Det  är ännu inte klart hur mycket Facebook ska ta betalt av annonsörerna,  men i augusti hade Wall Street Journal uppgifter om 2 miljoner dollar  per dag för att nå målgruppen 18-54 år.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Wall Street JournalFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.